• info@hipotrip.ir
  • ایران - مشهد

از اهل قلمی که آزاد شدند تا زبل خانی که خسته است

  • سه‌شنبه / ۲۵ بهمن ۱۴۰۱ / ۲۲:۱۶
  • دسته‌بندی: فرهنگ عمومی
  • کد خبر: 1401112519680
  • خبرنگار : 71619
  • چاپ
از اهل قلمی که آزاد شدند تا زبل خانی که خسته است

معرفی برگزیدگان جایزه ابوالحسن نجفی، آزادی تعدادی از شاعران و نویسندگان، نمایش دو فیلم «تفریق» و «گنجشک» در بخش بازار جشنواره برلین، گفت‌وگویی از گوینده «زبل خان» که این روزها خسته است و به کار کردن تمایلی ندارد، گزیده‌ای از اخبار فرهنگی هنر ی روز سه‌شنبه ۲۵ بهمن بود.

به گزارش ایسنا، مراسم پایانی ششمین دوره جایزه ابوالحسن نجفی سه‌شنبه، ۲۵ بهمن‌ماه برگزار شد و «دروازه‌ی خورشید»، «الیاس خوری» و «نرگس قندیل‌زاده» به عنوان برگزیده این دوره از جایزه ابوالحسن نجفی معرفی شدند.

همچنین بخش‌های مختلف سی‌وهشتمین جشنواره موسیقی فجر روز سه‌شنبه اعلام و معرفی شدند. این دوره از جشنواره شامل بخش استان‌ها، پژوهش، رقابتی، جایزه باربد، غیررقابتی (ارکسترال، کلاسیک، ردیف دستگاهی، نواحی، هنرستان‌های موسیقی، پاپ)، جشنواره جشنواره‌ها، جایزه ترانه، جایزه موسیقی و رسانه، بخش سرود و بخش بین‌الملل است.

در بخش خاطره‌بازی با جشنواره‌های فجر این بار به سراغ به سی‌وششمین دوره جشنواره موسیقی فجر رفتیم، سی‌وششمین دوره از جشنواره موسیقی فجر، مقطع عجیبی بود. فرض کنید کنسرتی در حال برگزاری است ولی سالن‌ خالی است و نوازندگان برای صندلی‌های بدون تماشاگر می نوازند؛ با این همه آنها می دانند کمی آن طرف‌تر از پشت قاب‌های تلفن‌های همراه مخاطبانی نظاره‌گرشان هستند. آری این دوره عجیب بود؛ چراکه کرونا، این مهمان ناخوانده ارکسترها را از صحنه اصلی پایین کشید و آن‌ها را از مقر همیشگی‌شان به سالن انتظار تالار وحدت راهنمایی کرد.

اکران نوروزی «اتاقک گلی» و «تفریق» و «گنجشک» در بخش بازار جشنواره برلین

فیلم «اتاقک گلی» در چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر چهار سیمرغ بلورین در بخش‌های مختلف به‌دست آورد، از جمله جایزه بهترین کارگردان فیلم اولی و جایزه ویژه هیات داوران. تهیه‌کننده این فیلم از بررسی اکران این فیلم در نوروز خبر داد.

بازار فیلم اروپا (EFM) که همزمان با هفتاد و سومین جشنواره فیلم برلین برگزار می‌شود میزبان نمایش دو فیلم ایرانی «تفریق» و «گنجشک» ، چند محصول مشترک و چند کمپانی توزیع فیلم ایرانی خواهد بود.

محبوبیت «تام کروز» و انتقاد از «پلنگ سیاه»

چهل و یکمین ضیافت آکادمی با حضور ۱۸۶ چهره از نامزهای اسکار ۲۰۲۳ و با صحبت‌های رئیس جدید آکادمی اسکار برگزار شد و «تام کروز» ستاره این ضیافت بود.

وزیر دفاع فرانسه فیلم «پلنگ سیاه: واکادا برای همیشه» محصول استودیو مارول را به دلیل نحوه نمایش ارتش فرانسه در آفریقا به شدت مورد انتقاد قرار داد.

نمایشی که زورکی خاص نشده است

محمد کاظم‌تبار که به تازگی اجرای عمومی نمایش «آلاء» را در تالار قشقایی مجموعه تئاتر شهر آغاز کرده، در گفت‌وگو با ایسنا از ویژگی‌های این اثر نمایشی می‌گوید و یادآوری می‌کند که شرایط اسفند امسال برای اجرای تئاتر با اسفندهای گذشته متفاوت است.

اهل قلمی که آزاد شدند

تعدادی از شاعران و نویسندگان که در پی اتفاق‌های اخیر، بازداشت شده بودند، به مرور از زندان آزاد شدند. آرش گنجی آخرین فرد این جمع تا کنون است.

«زبل خان» خسته است!

اکبر منانی از مدیران دوبلاژ و گویندگان پیشکسوت کشورمان، این روزها تمایلی به کار کردن و حرف زدن ندارد. او دلیل این کناره گیری را اول شرایط جسمی خودش و سپس بی کیفیت شدن کارهای دوبله عنوان می‌کند. گفت‌وگوی او با ایسنا را اینجا بخوانید.

چند خبر کوتاه

جشنواره تئاتر عروسکی تلویزیونی به میزبانی شبکه کودک از هنرمندان این رشته دعوت کرده است تا داستان‌های کودکانه خود را در این رویداد شرکت بدهند.

روزهای فرهنگی و صنایع دستی ایران در ترکمنستان با حضور محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در عشق آباد پایتخت این کشور به طور رسمی افتتاح شد. در این مراسم وزیر ارشاد اعلام کرد که ایران در تمامی جشنواره های هنری، آمادگی میزبانی از هنرمندان ترکمنستانی را دارد.

رییس مرکز امور قرآنی از آغاز مسابقات سی‌ونهمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم از ۲۹بهمن‌ماه با حضور رییس مجلس خبر داد و گفت: این رقابت‌ها به مدت ۳روز در سالن اجلاس سران در دو بخش آقایان و بانوان در دو نوبت صبح و بعداظهر برگزار خواهد شد.

قاچاقچیان «دارابگرد» را سوراخ سوراخ کردند

یک فعال میراث فرهنگی از هجوم گسترده جویندگان گنج و قاچاقچیان به شهر ۲۵۰۰ ساله دارابگرد خبر داد.

بازگشت گردشگران به ژاپن

پس از گذشت بیش از دو سال کنترل سختگیرانه مرزهای ژاپن، این کشور مملو از گردشگر شده است؛ ظرفیت هتل‌ها برای رزرو اتاق تکمیل شده و پیدا کردن میز خالی در بسیاری از رستوران‌های خوب این کشور کار دشواری شده است.

مجموعه قابل‌توجهی از مجسمه‌های «لوئیز بورژوآ» به همراه نقاشی‌های «واسیلی کاندینسکی» ‌ به عنوان بخشی از برنامه دولت استرالیا برای جذب گردشگران به سیدنی، ‌ در سال جاری میلادی در این کشور به نمایش گذاشته خواهند شد.

گرافیتی «بنکسی» ‌ ولنتاین را به چالش کشید

«بنکسی» ‌ هنرمند آثار خیابانی مشهور و ناشناس اثر هنری جدیدی را خلق کرده است که به نظر می‌رسد به خشونت خانگی اشاره داشته باشد. این گرافیتی در روز ولنتاین رونمایی شده است.

همچنین می‌توانید عکس‌های قبل و بعد از زلزله از بناهای تاریخی ترکیه و سوریه در این گزارش ببینید.

انتهای پیام

    آخرین اخبار جشنواره های فجر – کلیک کنید
  • سوره
  • بانی مد
  • ابرآروان
  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • – ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • – نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *