• info@hipotrip.ir
  • ایران - مشهد

از یک سیمرغ عاشقانه تا دلیل گران‌تر شدن عوارض خروج

به گزارش ایسنا، یکشنبه بیست و سوم بهمن ماه با بارش برف همراه بود و بسیاری از شهرها از جمله تهران را سفیدپوش کرد. از این رو مجموعه سعدآباد و کاخ نیاوران در این روز تعطیل شدند.

در ادامه مروری بر اخباری فرهنگی هنری در این روز برفی خواهیم داشت:

از یک سیمرغ عاشقانه تا تازه‌هایی از سینمای ایران و جهان

علی نصیریان که این روزها نام او بارها بر زبان‌ها آمده‌ است، سیمرغ بهترین بازیگر نقش اول مرد چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر را ازآن خود کرد. این اولین سمیرغ بهترین بازیگری نقش اول او بود؛ آن هم در هشتاد و هشت سالگی. به همین بهانه‌ای گزارشی از این سیمرغ عاشقانه نوشتیم.

چرا هیات داوران جشنواره بیانیه‌ای را منتشر نکرد؟ محمدتقی فهیم – عضو هیات داوران جشنواره فیلم فجر – در گفت‌وگویی با ایسنا در پاسخ به این سوال گفت: در جشنواره فجر امسال یک تعیین تکلیف با ساخت و تولید فیلم‌ها ، در سال‌های آینده رخ داد و اگر این الگو دنبال شود، سینمای ایران بالاخره با مخاطب خود به تعادل می‌رسد.

دبیر شورای صنفی نمایش نیز درباره فیلم‌های اکران نوروزی و تاریخ احتمالی شروع اکران آن توضیحاتی را ارائه کرد و در ادامه اعلام شد که فیلم سینمایی «دوزیست» ساخته برزو نیک نژاد در شبکه نمایش خانگی عرضه می‌شود.

همچنین در سینمای جهان، «جانوران» ساخته «رودریگو سوروگوین»، ۹ جایزه از جمله فیلم، کارگردانی و فیلمنامه اصلی را از سی‌ وهفتمین دوره جوایز آکادمی فیلم اسپانیا دریافت کرد.

آنجلینا جولی هم پیامی منتشر کرد و خواستار کمک مالی به ترکیه و سوریه پس از زلزله‌های ویرانگر شد.

«جایی در میان ابرها»، جایی ست که حال بازیگرانش خوب باشد

این روزها نمایش «جایی در میان ابرها» به کارگردانی افشین قاسمی، با گروهی از توان‌یاب‌های جسمی حرکتی و اعصاب و روان در کارگاه نمایش مجموعه تئاتر شهر روی صحنه است، قاسمی که ۱۶ سال پیش به طور اتفاقی با برخی از مزایای بزرگ تئاتر برای معلولان آشنا شده، می‌گوید که در این نوع نمایش مهم نیست که کار خوب باشد بلکه مهم این است که حال بازیگران‌مان خوب شود. مشروح این گفت‌وگو را اینجا بخوانید.

مسابقه استعدادیابی برای اجرا و گویندگی

شبکه رادیویی تهران طی یک فراخوان، از علاقه‌مندان به شاخه‌های مختلف گویندگی و بازیگری رادیویی با هدف استعدادیابی، برای شرکت در مسابقه «آورد صدا» دعوت به عمل آورده است.

پرسشی در آستانه کنسرت‌های سیروان خسروی و رضا صادقی

خوشبختانه جریان سکون مطلق کنسرت‌ها مدتی است که در کشور به پایان رسیده و با برگزاری چند اجرا در روزهای پیش‌رو، از جمله سیروان خسروی و رضا صادقی، فضای موسیقایی کشور به تدریج برای برگزاری جشنواره فجر آماده می‌شود. اما پرسش اینجاست که با توجه به دشواری‌هایی که بعضا از سوی تهیه‌کنندگان موسیقی درباره تحمیل هزینه‌های برگزاری کنسرت‌، مطرح می‌شود آیا سقف ۵۰۰ هزار تومان برای بلیط یک کنسرت باقی خواهد ماند یا چاره‌ای جز افزایش قیمت‌ها نیست؟

از رکورد فروش طرح‌های «تن‌تن» تا اتفاقی نادر برای برنده جایزه نوبل ادبیات

از اخبار جالب دیگر می‌توان به رکورد فروش یکی از طراحی‌های «هرژه»‌ اشاره کرد، نسخه اصلی یکی از طراحی‌هایی که «هرژه»‌،‌ هنرمند و نویسنده بلژیکی برای مجموعه داستان‌های «تن‌تن» خلق کرده بود در یک حراجی رکورد فروش آثار این هنرمند را شکست.

همچنین «ماریو وارگاس یوسا» نویسنده اسپانیایی-پرویی و برنده جایزه نوبل ادبیات در مراسمی به فرهنگستان زبان و ادبیات فرانسه پیوست و این در حالی است که او نخستین عضوی است که هرگز کتابی به زبان فرانسه ننوشته.

عوارض خروج از کشور چرا گران‌تر شد؟

به دنبال تصویب ۲۰ درصد افزایش عوارض خروج از کشور در سال آینده در کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۲، معاون گردشکری دلایل این افزایش را توضیح داد.

به ترکیه سفر کنیم یا نه؟

در حالی که محبوب‌ترین مقاصد و شهرهای توریستی ترکیه به طور مستقیم تحت‌تأثیر زلزله قرار نگرفته‌اند، اما این زلزله عظیم بسیاری از مسافران را درباره پیامدهای سفر به این کشور در تردید قرار داده است. هرچند، در مقطع کنونی هیچ محدودیتی برای سفر به ترکیه وجود ندارد. البته برخی کشورها، از جمله آمریکا به مسافرانی که قصد دارند در آینده نزدیک به ترکیه سفر کنند، هشدار داده از نزدیک شدن به مناطق آسیب‌دیده از زلزله اجتناب کنند.

جایگاه «آیین ورزش‌های پهلوانی و زورخانه‌ای» و نوع برخورد با این میراث جهانی

۱۲ سال از ثبت جهانی «آیین ورزش‌های پهلوانی و زورخانه‌ای» به نام ایران در یونسکو می‌گذرد، اما اکنون این فرهنگ با تغییرکاربری و تعطیلی تدریجی زورخانه‌ها به مخاطره افتاده است. از سوی دیگر با اقدام جمهوری آذربایجان در ثبت پرونده‌ای هم‌نام در یونسکو، شائبه انحصارطلبی و تضعیف جایگاه این فرهنگ ایرانی مطرح شده و حتی از رفتار آذربایجان و یونسکو، برداشت سیاسی شده است. مسؤول تهیه پرونده ثبت جهانی این میراث نیز معتقد است روش حفاظت از آیین‌های پهلوانی و زورخانه‌ای در ایران تا کنون منفعلانه و فقط در مواقع بحران، بوده است.

دست آخر این‌که، باستان‌شناسان با کاوش در محطوطه باستانی مشهورِ «چیچن ایتزا»، مجموعه‌ای از سازه‌های متعلق به شخصیت‌های عالی‌رتبه را کشف کردند.

پیشنهادهایی برای خواندن:

چاقوی زنجان دیگر سر بز تکمچی را نمی‌بُرد!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *