• info@hipotrip.ir
  • ایران - مشهد

حاشیه‌هایی از اُسکار ۲۰۲۳، ناصر تقوایی، علی انصاریان و یوسف تیموری

  • دوشنبه / ۲۲ اسفند ۱۴۰۱ / ۲۲:۰۰
  • دسته‌بندی: فرهنگ عمومی
  • کد خبر: 1401122216089
  • خبرنگار : 71619
  • چاپ
حاشیه‌هایی از  اُسکار ۲۰۲۳، ناصر تقوایی، علی انصاریان و یوسف تیموری

پایان اُسکار ۲۰۲۳ و حواشی آن، اکران آنلاین فیلمی با بازی علی انصاریان، اعلام چند تعطیلی در شب چهارشنبه‌سوری، آزمون و خطاهایی از جنس «یوسف تیموری»، کنسرت خصوصی ارکستر ملی بدون بلیت‌فروشی، اظهارات نماینده شیراز درباره بافت تاریخی این شهر، انتشار فیلم‌نامه ناصر تقوایی بعد از ۴۰ سال از گزیده اخبار فرهنگی هنری روز دوشنبه ۲۲ اسفند ماه بود.

به گزارش ایسنا، مراسم نود و پنجمین دوره جوایز سینمایی اسکار سرانجام به پایان رسید و فیلم «همه چیز همه جا به یکباره» طبق پیش بینی‌ها هفت جایزه از جمله بهترین فیلم، کارگردانی و سه جایزه بازیگری را به خود اختصاص داد.

در مراسم این دوره از جوایز اسکار، «میشل یئو» و «که هوی کو آن» دو بازیگر آسیایی و «روث کارتر» با کسب جایزه بهترین طراحی لباس به عنوان یک زن سیاه‌پوست تاریخ‌ساز شدند. «میشل یئو» به نخستین بازیگر آسیایی در تاریخ ۹۵ ساله جوایز اسکار تبدیل شد که در شاخه بهترین بازیگر نقش اصلی زن موفق به دریافت جایزه می‌شود.

از اسکار ۲۰۲۳ بیشتر بخوانید:

یک الاغ، نهایت خلاقیت!

«مامان! من اسکار گرفتم» ‌

اکران آنلاین فیلمی با بازی علی انصاریان

همچنین اعلام شد که در آخرین جمعه سال ۱۴۰۱، پلتفرم «فیلم نت» اکران آنلاین خود را با فیلم «بانک‌زده‌ها» با بازی زنده‌یاد علی نصیریان راه‌اندازی می‌کند.

۶۰ هنرستان با ۷ هزار هنرجو

روز دوشنبه مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و آموزش‌های هنری نیز به تشریح فعالیت‌های دفتر برنامه‌ریزی و آموزش‌های هنری در سال ۱۴۰۱ پرداخت. بر این اساس اکنون ۶۰ هنرستان در سطح کشور فعالیت دارند و بیش از هفت هزار نفر هنرجوی دختر و پسر به تحصیل مشغول هستند و با توجه به سیاست توسعه و افزایش رشته‌های هنری در هنرستان هنرهای زیبا، در رشته موسیقی شش مجوز و در رشته‌های تجسمی و نمایش هشت مجوز و در مجموع ۱۴ رشته جدید در هنرستان‌ها اضافه شده است.

چند تعطیلی در شب چهارشنبه‌سوری

در ادامه اخبار روز اعلام شد که نمایش «پرده‌خانه» نوشته بهرام بیضایی و کار گلاب آدینه فردا شب، سه‌شنبه ۲۳ اسفند ماه اجرا نمی‌شود. همچنین کاخ‌های سعدآباد و نیاوران، دوشنبه ۲۲ اسفندماه تعطیل هستند.

۱۷۰ فیلم نوروزی در تلویزیون

با نزدیک شدن به نوروز و تعطیلات بهاری تلویزیون قرار است ۱۷۰ فیلم سینمایی را به نمایش بگذارد. همچنین مذاکره اداره کل تامین و رسانه بین الملل برای خرید و پخش چندین فیلم از سینمای ایران و فیلم‌هایی که در جشنواره فیلم فجر امسال برنده سیمرغ شده‌اند، در حال انجام است که جزییات آن به زودی اعلام می‌شود.

آزمون و خطاهایی از جنس «یوسف تیموری»

از آن روزی که یوسف تیموریِ پُر شر و شور با سِری دوم «خانه سبز» به بیننده تلویزیون معرفی شد تا «آسمان شهر» ی که با آن به شهرت رسید و امتداد حضورش در فیلم‌ها و سریال‌های طنز دیگر را رقم زد، تا ماه‌های قبل که در «جوکر» احسان علیخانی حسابی بالا و پایین می‌پرید و همه را عاصی کرده بود، یوسف تیموری همین است. مخاطب هم همین اندازه از او انتظار دارد. اما حالا این بازیگرِ بازیگوش سریال‌های طنز تلویزیونی مثل خیلی بازیگران هم‌سطح و اندازه‌اش قرار است مقابل دوربین‌های تلویزیونی در نقش یک مجری حاضر شود. از این رو در گزارشی به این موضوع که یک بازیگر چقدر می‌تواند مجری موفقی باشد.

در ادامه هم گزارشی از سریال آکتور و گریم‌های سنگین محمدزاده و مهران‌فر باز یگران این مجموعه با کمترین سانسور داشتیم.

افزون بر این‌ها، شبکه سه سیما از پخش ویژه‌برنامه قرآنی با عنوان «محفل» با اجرای رسالت بوذری در ایام رمضان خبر داد.

«سرو قامتان تهران» می‌آیند

رویداد هنری «سرو قامتان تهران» با هدف پاسداشت مقام شهدا و زنده نگاه‌داشتن یاد و نام اسطوره‌های ایران اسلامی ساماندهی شده و قرار است هر کدام از مناطق پایتخت با ابردیواری به نام شهدای منطقه مزین ‌شود. ۲۲ هنرمند طراح و نقاش صاحب‌نام کشور در این رویداد دعوت شده‌اند تا متناسب با رویکرد این پروژه میدانی، طرح‌های خود را آماده و ارائه کنند. در این راستا، نشست خبری رویداد هنری «سرو قامتان تهران» با حضور مجید قادری (معاون فرهنگی و هنری سازمان زیباسازی تهران)، علی فروزانفر (معاون هنری حوزه هنری) و محمد زرویی نصرآبادی (سرپرست مرکز تجسمی حوزه هنری و مدیرعامل موسسه فرهنگی و هنری نام) دوشنبه (۲۲ اسفند ماه) در حوزه هنری برگزار شد.

کنسرت خصوصی ارکستر ملی بدون بلیت‌فروشی

ارکستر ملی ایران در روز بزرگداشت مقام حکیم نظامی طی یک اجرای ویژه بدون بلیت‌فروشی روی صحنه رفت. ارکستر ملی مدت‌هاست که در وضعیت مبهمی به سر می‌برد؛ به دلیل اینکه نه رهبر مشخصی دارد و نه برنامه مشخصی. این ارکستر قرار بود مهرماه امسال آثار مجید انتظامی را روی صحنه ببرد ولی کنسرت آن بنا بر دلایل نامشخصی لغو شد. پیش از آن هم که به دلایل شیوع ویروس کرونا برنامه‌های این ارکستر مختل شده بود و اکنون هم بجز اجرای این ارکستر در جشنواره موسیقی فجر، اگر هم شاهد روی صحنه رفتن این ارکستر باشیم، در اجراهای خصوصی و بدون فروش بلیت است.

«خب که چی؟»

حدود دو هفته پیش تنها چند ساعت مانده به انتخابات پانزدهمین دوره اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان تهران، از قول یاسر احمدوند، معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، نقل قول کوتاهی در سایت خانه کتاب منتشر شد مبنی بر این‌که پیرو درخواست کتاب‌فروشان در تهران، زمینه تفکیک کتاب‌فروشان از اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان فراهم شده و به زودی اتحادیه مستقل کتاب‌فروشان تشکیل می‌شود.

این موضوع چالشی در انتخابات اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان تهران شد و در نهایت انتخاب در دروه اول به حد نصاب نرسید. از این رو برای به میان گذاشتن موضوع جدا شدن اتحادیه کتاب‌فروشان از ناشران به کتاب‌فروشی‌های انقلاب که یکی از راسته‌های کتاب‌فروشی در تهران است سری زدیم، «خب که چی؟» حرفی است که بلافاصله پس از پرسش درباره طرح اتحادیه کتاب‌فروشان مستقل از اتحایه ناشران و کتاب‌فروشان تحویل دادند؛ تعدادی از کتاب‌فروشان از این طرح بی‌طلاع‌اند و برخی هم آن را بی‌فایده می‌دانند و یا ضرورتی برای آن نمی‌بینند. برخی نیز با این‌ توضیح که مدیرشان در کتابفروشی نیست و خودشان یک کارمند ساده هستند و اطلاعی از مسائل صنفی ندارند، به همکاران دیگران ارجاع دادند.

کوچک جنگلی بعد از چهل سال آمد

در ادامه، فیلمنامه‌ سه‌جلدی «کوچک جنگلی» به قلم ناصر تقوایی نویسنده، فیلمساز و عکاس پیشکسوت بعد از ۴۰ سال توسط نشر مس منتشر شد.

نمایش نسخه‌های اصلی کتاب شکسپیر

گروه کوچکی از دوستان وفادار «ویلیام شکسپیر» و هم‌پیمانان نظریه‌پرداز چالش پیچیده‌ای را برای گردآوری آثار کامل او در یک جلد صحافی آغاز کردند. مشخص نیست که آیا این یک کار از سر عشق و احترام بوده یا برای کسب درآمد انجام شده است. اما قرار است نسخه‌های اصلی «فولیوی یکم» ‌ نوشته «شکسپیر» در ایرلند و بریتانیا به نمایش گذاشته شود.

تهدید چهارشنبه‌سوری و بازدیدهای نوروزی برای میراث فرهنگی

چهارشنبه‌سوری و عید نوروز از آیین‌های دوست‌داشتنی میان مردم هستند و شاید بسیاری در ماه‌های آخر سال آمدن این آیین‌هایی که نویدبخش بهار و شکوفایی هستند، انتظار بکشند. اما باید به هر موضوعی با منظر مثبت و منفی نگریست، شاید روزهای نوروز و شب چهارشنبه‌سوری اوقات خوشی را برای هر فردی رقم بزند و حتی شیرین‌ترین خاطرات او را بسازند اما ممکن است تلخ‌ترین حادثه را هم برای میراث تاریخی و فرهنگی ایران رقم بزند. در شب‌های چهارشنبه‌سوری و تعطیلات نوروز شاهد آن بوده‌ایم که بسیاری از بناها و آثار تاریخی قربانی ثبت یادگاری‌های مردم شده‌اند، آثاری که به گفته یک کنشگر میراث‌فرهنگی بی‌بدیل و برگشت‌ناپذیر هستند.

سعید زارع‌پور در توصیه‌ای به مردم و گردشگران نوروزی نیز گفت: آثار تاریخی و باستانی که در هر شهری قرار گرفته، آثار بی‌بدلی است که تکرارناپذیر هستند و اگر آسیبی به آن‌ها وارد شود دیگر نمی‌توان مانند آن‌ها را داشت. می‌توان با این آثار عکس‌های یادگاری گرفت، اما جای نوشتن یادگاری روی آن‌ها نیست. حتی لمس کردن آثار تاریخی و میراث‌فرهنگی اعم از کاشی‌کاری‌ها، نقاشی‌ها و … مخرب است و به مرور موجب آسیب به اثر می‌شود. مردم باید خودشان حرمت اثر تاریخی را حفظ کنند و به آن احترام بگذارند.

مردم حق دارند از امکانات اولیه زندگی در بافت تاریخی شیراز بهره‌مند باشند

گفت‌وگویی هم با روح‌الله نجابت ـ نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی ـ درباره بافت تاریخی شیراز داشتیم که نجابت با اشاره به ناکافی بودن طرح موضوعاتی مانند «تخریب ۵۷ هکتار» در شیراز، گفت: موضوع اصلی توجه دادن به مشکلات زیرساخت در ۳۶۰ هکتار تاریخی شیراز است، مردم ساکن در این محدوده حق دارند مانند ساکنان دیگر نقاط شهر شیراز زندگی کنند و از امکانات و خدمات اولیه بهره‌مند شوند.

مقابله با ایران‌هراسی در روسیه

مدیرعامل کانون جهانگردی و اتومبیلرانی در نشست خبری که دوشنبه ۲۲ اسفندماه در آستانه آغاز سفرهای نوروزی برگزار شد، از تلاش ایران برای مقابله با ایران‌هراسی در روسیه خبر داد و درباره مدارک و هزینه‌های ترددهای برون‌مرزی با خودروی شخصی، امداد خودرو در تعطیلات نوروز و برگزاری رالی‌های خانوادگی توضیحاتی را ارائه کرد.

بریتانیا گنجینه یونان را پس نمی‌دهد

خبر جالب دیگر در حوزه میراث‌فرهنگی این بود که «ریشی سوناک» ـ ‌نخست‌وزیر بریتانیا ـ که متعهد شده بود از «مرمرهای پارتنون» در برابر بازگرداندن به یونان محافظت کند، حالا با امتناع از بازگرداندن این اثر تاریخی به یونان، گفت: این مرمرها یک "دارایی بزرگ" برای بریتانیا باقی می‌ماند.

حمله به حریم رسانه، تلاشی بی‌ثمر برای بستن چشم، گوش و دهان جامعه است

در پی حمله به دفتر خبرگزاری صدای افغان(آوا) در شهر مزارشریف، مرکز استان بلخ در شمال افغانستان، معاون امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، در گفت‌وگویی با ایسنا، هدف قرار دادن یک برنامه فرهنگی و رسانه‌ای با حضور جمع زیادی از خبرنگاران را محکوم و ابراز امیدواری کرد که عاملان این اقدامات تروریستی به‌زودی به دست عدالت سپرده شوند.

در آخر این‌که مراسم اختتامیه بیستمین دوره انتخاب بهترین کتاب دفاع‌مقدس در سالن خلیج فارس موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزار شد و برگزیدگان این دوره انتخاب بهترین کتاب سال دفاع‌مقدس درگروه‌های مختلف معرفی و اعلام شدند، جزییات این مراسم را اینجا بخوانید.

پیشنهادهایی برای خواندن:

چرا زنده بخوانیم؟ مخاطب که نمی‌فهمد!

منوچهر محمدی: نباید گرفتار شعارهای پوپولیستی شد

  • سوره
  • بانی مد
  • ابرآروان
  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • – ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • – نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *