• info@hipotrip.ir
  • ایران - مشهد

ساز ناکوک بانک ملی در جهانی شدن هگمتانه 

در محدوده‌ای که قرار است با عنوان پرونده ثبت جهانی هگمتانه به یونسکو ارسال شود، بناهای بسیاری وجود دارد. اهمیت و جایگاه جهانی شدن هگمتانه از یک سو و موضوعی که حالا به مطالبه‌ای جدی در همدان تبدیل شده از سوی دیگر، باعث شده حساسیت‌هایی در شهر ایجاد شود که اگرچه جای خرسندی دارد اما دقت نظر بیشتر مسئولان را نیز می‌طلبد.

اگرچه هنوز هم قدیمی‌ترین پایتخت مادها جهانی نشده و جایگاه خود را در این حوزه پیدا نکرده اما پرونده‌ای که در مراحل پایانی آماده‌سازی است، به گفته مسئولان نمونه بی‌نظیری از اینگونه پرونده‌هاست و بیش از ۲۰۰ اثر واجد ارزش در محدوده پرونده وجود دارد.

پرونده ثبت جهانی هگمتانه موانع بسیاری دارد و یکی از مهمترین موانع آماده‌سازی جامعه محلی است البته در این مورد انتظار است که لااقل دستگاه‌ها و مسئولان به حساسیت‌های پرونده آگاه باشند و تنها افراد عادی نیاز به آگاهی داشته باشند اما بانک ملی شعبه میدان مرکزی همدان طی سال‌های اخیر به تنهایی ثابت کرده این تصور اشتباه است و مسئولان بیش از مردم به آگاه شدن نیاز دارند.

روزهای گذشته نصب کرکره برقی بر جداره‌های بانک ملی شعبه‌ میدان خبرساز شد و بار دیگر صدای فعالان میراث‌فرهنگی و رسانه‌ها را درآورد. این بانک که قبلاً هم با رنگ‌آمیزی غیرمتعارف بر جداره خبرساز شده بود، دوباره با نصب کرکره برای تأمین امنیت بانک حاشیه‌ساز شد.

بانک ملی شعبه میدان مرکزی که ۵۹ سال از ساخت آن می‌گذرد، خود بنای غیرمتعارفی در میان بناهای تاریخی دور میدان است و این بنای نامتعارف هر از چندگاهی ساز ناکوکی بر خلاف پرونده ثبت جهانی هگمتانه نیز می‌زند و این روزها در صورتی که پرونده تنها تا چند روز دیگر به یونسکو ارسال خواهد شد، با نصب کره کره برقی بر جداره بانک هشداری جدی برای مسئولان ذیربط به صدا درآورده چراکه اگر مسئولان بانک واقعاً به حساسیت پرونده و اعمال خودسرانه خودآگاه نیستند چرا تاکنون این آگاهی در آنها به وجود نیامده و اگر حساسیت پرونده و ثبت جهانی را می‌دانند با چه دیدگاه و هدفی هر چند وقت یکبار اقدامی بر خلاف ضوابط بافت تاریخی انجام می‌دهند.

ساز ناکوک بانک ملی در جهانی شدن هگمتانه 

جدا از این، بانک ملی جزء بناهای ثبت ملی کشور به شمار می‌رود و این بناها نیز قواعد و قوانین خاصی برای مرمت و تعمیر دارند و جالب است که پس از این همه سال مسئولان بانک از حداقل‌های این قضیه آگاه نیستند یا نمی‌خواهند آگاه شوند. به نظر می‌رسد اهمیت این موضوع باید یک بار برای همیشه برای مسئولان این بنای تاریخی روشن شود تا دست از دخل و تصرف‌های مخرب بنا بردارند.

چند ساعتی پس از رسانه‌ای شدن تخلف بانک ملی، مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان همدان خبر داد که نصب کرکره از سوی بانک ملی بر جداره واجد ارزش بانک در حال انجام بود که قرار شده کار متوقف شود.

در این خبر که توسط روابط عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی همدان برای رسانه‌ها ارسال شد، محسن معصوم علیزاده گفته است براساس گزارش مأموران یگان حفاظت مبنی بر نصب کرکره بر جداره بانک ملی، مقرر شد جلسه‌ای با حضور کارشناسان میراث‌فرهنگی و بانک انجام شود تا علت انجام این کار و اهمیت بنای بانک مشخص شود که نتیجه نیز اعلام خواهد شد.

وی ادامه داد که علاوه بر اینکه بنای بانک جزء جداره مرکزی شهر همدان بوده و در ثبت جهانی اثرگذار است، خود بنای بانک نیز در فهرست ملی ثبت است و نباید دخل و تصرفی در این بنا انجام شود.

به گزارش ایسنا، همدان با داشتن سبقه طولانی در تاریخ، همچنان از داشتن یک اثر ثبت جهانی محروم است و با وجود جاذبه‌های فراوان تاریخی و گردشگری مسئولان شهر و استان در سال‌های متمادی هنوز موفق نشده‌اند اثری را در فهرست جهانی ثبت کنند. وزیر میراث فرهنگی در سفر مردادماه خود به همدان اعلام کرد پرونده ثبت جهانی منظر تاریخی، شهری هگمتانه تا همدان تا پاییز سال‌جاری به یونسکو ارسال می‌شود. بعد از آن خبر رسید پرونده تا پایان دی‌ماه به یونسکو می‌رود و حالا تنها چند روز تا پایان دی باقی مانده و باید منتظر باشیم ببینیم پرونده در بازه زمانی وعده داده شده به یونسکو ارسال خواهد شد یا خیر؟

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *