• info@hipotrip.ir
  • ایران - مشهد

ضعف‌ مشترک در سپاهان و استقلال چیست؟ / مورایس و ساپینتو، دو مرد متضاد از هم

ضعف‌ مشترک در سپاهان و استقلال چیست؟ / مورایس و ساپینتو، دو مرد متضاد از هم

کارشناس فوتبال کشورمان به بررسی شرایط دو تیم سپاهان و استقلال در آستانه بازی مهم هفته شانزدهم پرداخت.

ضعف‌ مشترک در سپاهان و استقلال چیست؟ / مورایس و ساپینتو، دو مرد متضاد از هم

حسین چرخابی در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری فارس، در خصوص تقابل سپاهان و استقلال در هفته شانزدهم لیگ برتر، اظهار داشت: در ابتدا باید بگویم من با جملاتی که در فوتبال ما عادی شده و می‌گویند شرایط فلان تیم با توجه به غیبت فلان بازیکن چنین و چنان است، موافق نیستم. تیم ها اول فصل نفرات خودشان را انتخاب می‌کنند. هر تیم باید در هر پست دو بازیکن خوب داشته باشد و برای مصدومیت‌ها و محرومیت‌ها برنامه ریزی کند.

نقطه ضعف مشترک در سپاهان و استقلال

وی افزود: دو تیم خیلی خوب ایران یک بازی بسیار حساس را برگزار می‌کنند که می‌توان گفت یک فینال زودرس در لیگ این فصل است. هم استقلال شانس برد دارد و هم سپاهان ولی در کل امیدوارم فوتبال زیبایی را ببینم و بازی خوبی ارائه شود. استقلال نشان داده می‌تواند فوتبال خوبی ارائه بدهد. سپاهان هم همیشه یک تیم هجومی بوده، چه در زمان سرمربیگری محرم نویدکیا و چه الان با هدایت مورایس، البته حوادث بازی هم واقعا تاثیر گذار است.

کارشناس فوتبال با بیان اینکه هر دو تیم نقطه ضعف مشابهی دارند، گفت: استقلال یک مهاجم تمام کننده و شش دانگ ندارد. سپاهان هم همینطور است. از موقعیت‌هایی که در طول یک بازی به دست می‌آورد به ندرت استفاده می‌کند. شانسی که سپاهان در بازی آخر خودش آورد این بود که آورده مغانلو هت‌تریک کرد و به همین خاطر شاید از نظر روحی وضعیت هجومی این تیم بهتر باشد. با اینحال استقلال اصلا تمام کننده خیلی خوبی ندارد. سپاهان می‌تواند روی مغانلو حساب کند اما استقلال همین را هم ندارد.

چرخابی تصریح کرد: استقلال در بازی آخر خودش تراکتور را برد اما با دو ضربه پنالتی این اتفاق افتاد. البته این تیم خیلی خوب بازی کرد و موقعیت‌های زیادی به دست آورد اما نتوانست از آن‌ها استفاده کند. متاسفانه مربیان در فوتبال ما بعد از بازی می‌گویند بدشانس بودیم. در فوتبال شاید خوش شانسی داشته باشیم اما چیزی به نام بدشانسی نداریم. اینکه من در 6 قدم توپ را به بیرون یا تیرک بزنم یعنی من دقت ندارم ولی تیم مقابل خوش شانس بوده که من نتوانستم از از ضعفش استفاده کنم. در کل شرایط هر دو تیم در فاز حمله یعنی ایجاد موقعیت و از دست دادن آن، مثل هم است. در این بازی هم به احتمال زیاد دو تیم شانس گل زیادی ایجاد می‌کنند اما باید ببینیم کدام یک از آن‌ها، می‌توانند از موقعیت‌های ایجاد شده بهتر استفاده کنند.

تفاوت مورایس با قلعه‌نویی و گل محمدی

وی در خصوص شرایط تیم سپاهان عنوان کرد: سپاهان مورایس پلن‌های متفاوت ندارد. مثلا روز بازی با پیکان که شکست خوردند باید با توجه به بازی بسیار فشرده پیکان، نقشه بازی را عوض می‌کرد اما این اتفاق نیفتاد. مشکل بعدی این است که تعویض‌ها به موقع انجام نمی‌شود. الان می‌توان 5 تعویض انجام داد و این یعنی باید از نفرات روی نیمکت بهتر و به موقع استفاده کرد. امیر قلعه‌نویی در گل گهر و یحیی گل محمدی در پرسپولیس این کار را خوب انجام می‌دهند. مشکل دیگری هم هست که اکثر تیم‌ها دارند؛ فاصله بین خطوط زیاد است و فشردگی لازم را به خصوص در دفاع کردن نمی‌بینیم. این مشکل را در تیم مورایس هم می‌بینیم به طوریکه گاهی فاصله مغانلو با دفاع وسط خودی 50 متر می‌شود. از مربیان خارجی انتظار می‌رود این مشکل را بهتر برطرف کنند.

نیمکتِ شلوغ، مشکل مهم استقلال

چرخابی گفت: در طرف مقابل مشکل مهمی که در استقلال وجود دارد، شلوغی نیمکت است. خیلی از بزرگترین بازیکنان دنیا هم گاهی به نیمکت خودی نگاه می‌کنند. رفتارها و مسائل حاشیه‌ای که بعضی اوقات برای استقلال و کنار زمین به وجود می‌آید، از طرف یک مربی کاملا حرفه‌ای قابل قبول نیست.

ساپینتو و مورایس، دو مردِ متضاد

وی افزود: مورایس و ساپینتو دقیقا دو آدم متضاد هستند. مورایس گاهی تبدیل به یک تماشاگر می‌شود. به اعتقاد من نه رفتار آن مربی خوب است نه این مربی، یک مربی باید شش دانگ حواسش به بازی باشد تا نقاط ضعف و قوت تیمش را در جریان بازی به خوبی متوجه شود. اینکه سر اوت یا اتفاقات کوچک تشنج به وجود بیاید، نتیجه‌اش این می‌شود که بازیکن روی خط دروازه توپ را به بیرون می‌زند. وظیفه مربیان و نیمکت نشینان یک تیم این است که تیم خودی را بررسی کنند اما در فوتبال ما جایگاه‌ها عوض شده، به طوریکه می‌توان گفت دستیاران، تیم داوری را بررسی و آنالیز می‌کنند! متاسفانه این نکات در فوتبال ما گم شده و به همین خاطر دچار افت شده‌ایم.

غیبت نورافکن و محبی، اشتباه بزرگ کی‌روش

چرخابی با بیان اینکه سپاهان و استقلال هر دو مدعی قهرمانی این فصل هستند، گفت: شکی نیست هر دو تهاجمی هستند و بازیکنان شاخصی دارند. یکی از بزرگترین اشتباهات کی‌روش این بود که نورافکن را از سپاهان و محبی را از استقلال به جام جهانی نبرد در صورتی که این دو بازیکن حق‌شان بود در تیم ملی بازی کنند. از طرفی هر دو تیم، دروازه‌بان ملی‌پوش دارند که می‌توانند تاثیرگذار باشند. بازیکنان خارجی آن‌ها نیز بازیکنان خیلی خوبی هستند. در استقلال خیلی تعجب می‌کنم یامگا که انقدر خوب می‌تواند موقعیت سازی کند یا اگر در موقعیت قرار بگیرد می‌تواند گلزنی کند، در دفاع راست چه می‌کند؟

خط هافبک استقلال دور از شرایط آرمانی

وی تصریح کرد: در سپاهان یکی از مشکلات این است که این تیم وینگرهای زیادی دارد. اگر روزی مغانلو در تیم نباشد چه اتفاقی می‌افتد؟ البته استقلال هم کم و بیش با این مشکل مواجه است. ضمن اینکه استقلال هافبک‌های خیلی خوبی دارد اما آن‌ها الان شرایط آرمانی ندارند. به عنوان مثال مهدی مهدی‌پور فصل قبل خیلی بهتر بازی می‌کرد. او باید بداند فوتبال فقط توپ را گرفتن و عوض کردن جناح نیست. یک هافبک باید خلاقیت داشته باشد.

پایان پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *