• info@hipotrip.ir
  • ایران - مشهد

مجوزی برای مسعود کیمیایی/ تجلیل‌های ضرغامی/ بلیت نیم‌بها برای بازدید از موزه

  • سه‌شنبه / ۲۹ فروردین ۱۴۰۲ / ۲۲:۰۱
  • دسته‌بندی: فرهنگ عمومی
  • کد خبر: 1402012915741
  • خبرنگار : 71619
  • چاپ
مجوزی برای مسعود کیمیایی/ تجلیل‌های ضرغامی/ بلیت نیم‌بها برای بازدید از موزه

صدور مجوز نمایش فیلم مسعود کیمیایی و دو فیلم دیگر، اعلام فیلم‌های «دو هفته کارگردانان کن»، رکورد صنعت نشر بریتانیا، تغییر معاون حج و عمره و تجلیل ضرغامی از ۱۴ احیاگر و خیر میراث فرهنگی گزیده‌هایی از اخبار فرهنگی هنری روز سه‌شنبه ۲۹ فروردین ماه بود.

به گزارش ایسنا، «آهنگ دو نفره» اولین فیلم بلند سینمایی آرزو ارزانش است که به عنوان فارغ‌التحصیل کارگردانی سینما، تعدادی تجربه‌ مستندسازی داشته و با وجود چند سال شاگردی عباس کیارستمی تصمیم گرفته مسیر فیلمسازی خود را با یک کمدی تجاری آغاز کند که از چهارشنبه ۳۰ فروردین‌ماه روی پرده سینماها می‌رود.

به همین بهانه با کارگردان این فیلم سینمایی گفت‌وگویی داشتیم، او گفت که برای ساخت این کمدی موزیکال با حساسیت‌هایی مواجه شده که یک فیلمساز زن در اولین تجربه‌ سینمایی‌اش سراغ فیلمی برای گیشه برود ولی او به توصیه عباس کیارستمی تلاش کرده نه تنها از ورود به سینمای تجاری پرهیز نداشته باشد بلکه نگاه مخصوص خود را در فیلمش دنبال کند.

فیلم مسعود کیمیایی مجوز نمایش گرفت

شورای پروانه نمایش فیلم‌های سینمایی با صدور پروانه نمایش سه فیلم «سلوک» به تهیه کنندگی علی اوجی و کارگردانی عباس رافعی،‌ «حدود ساعت ۸ صبح» به تهیه کنندگی و کارگردانی منوچهر هادی و «خائن‌ کشی» به تهیه کنندگی علی اوجی و کارگردانی مسعود کیمیایی موافقت کرد.

همچنین یکی از بازیگران کشور به سوگ دخترش نشست. سه شنبه ۲۹ فروردین ماه – دختر استاد عزت اله رمضانی‌فر بر اثر سانحه رانندگی در خارج از کشور درگذشت.

اعلام فیلم‌های «دو هفته کارگردانان کن»

در این میان اعلام شد که پروژه‌هایی از «میشل گوندری»، «هونگ سانگ سو» و «سدریک کان» از جمله ۱۹ فیلمی هستند که در پنجاه و پنجمین دوره بخش «دوهفته کارگردانان کارگردانان» جشنواره کن به نمایش درمی‌آیند.

بیشتر بخوانید:

جنجال های ادامه دار چند فیلم ساز به کن کشیده شد

از تئاتری‌ها چه خبر؟

در حوزه تئاتر گفت‌وگوهایی با هاله مشتاقی‌نیا و حسین کیانی داشتیم که از حال و هوای کاری خود توضیحاتی دادند.

بر این اساس هاله مشتاقی‌نیا در صدد است تازه‌ترین نمایشنامه خود را برای انتشار آماده کند و همچنان مشغول برگزاری دوره‌های آموزشی است. همچنین حسین کیانی این روزها مشغول آماده‌سازی دو نمایش است که با فاصله‌ای اندک روی صحنه می‌روند.

چند غلط مصطلح

گزارشی هم در حوزوه ادبیات درباره عبارت‌ها و واژه‌های اشتباهی داشتیم که با توجه تکرار زیاد در میان عامه مردم درست تلقی می‌َشوند و از آن‌ها با عنوان غلط‌های مصطلح یاد می‌شود. «ساعت نهار»، «درب را ببندید»، «وزیر آموزش و پرورش استعفا داد»، «مادر جوانی چهارقلو به دنیا آورد»؛ شاید در نگاه اول برای خیلی‌ها هیچ اشکالی در این‌ها نباشد و بارها در نوشته‌هایمان از آن‌ها استفاده کرده باشیم. برای برخی که درباره زبان فارسی و درست‌نویسی حساس‌ترند البته موضوع متفاوت است و درباره نهار، درب و استعفا دادن حتما مکث می‌کنند هرچند باز هم درباره به کاربردن چهارقلو بعید است اشکالی ببینند. اما همه این‌ها در واقع از همان مواردی هستند که به عنوان غلط مصطلح شناخته می‌شوند.

مراسمی برای گرامی‌داشت پرویز اذکایی

از سویی اعلام شد که مراسم گرامی‌داشت پرویز اذکایی مورخ، مصحح، پژوهشگر و همدان‌شناس که به تازگی از دنیا رفته، روز چهارشنبه، ۶ اردیبهشت ۱۴۰۲، ساعت ۱۰ در تالار قلم مرکز همایش‌های سازمان اسناد و کتابخانه ملّی برگزار می‌شود.

صنعت نشر بریتانیا رکورد زد

همچنین صنعت نشر بریتانیا با درآمد کلی ۶.۹ میلیارد پوند رکورد جدیدی را در سال ۲۰۲۲ به ثبت رساند. گزارش سالانه «انجمن ناشران»‌ نشان می‌دهد که فروش در بازار کتاب در سال ۲۰۲۲ در مقایسه با سال ۲۰۲۱ با ۴ درصد افزایش همراه بوده است و در مجموع ۶۶۹ میلیون کتاب فیزیکی در بریتانیا به فروش رسیده که بیشترین آماری است که تاکنون به ثبت رسیده است.

بلیت نیم‌بها برای بازدید از موزه ملک

گردشگران و دوستداران موزه و تاریخ، هم‌زمان با تعطیلات عید سعید فطر می‌توانند با ۵۰ درصد تخفیف بهای بلیت، از خدمات موزه‌ای و گردشگری کتابخانه و موزه ملی ملک بهره‌مند شوند.

طرحی ناب برای ساختمان کتابخانه ملی که عملیاتی نشد

روز سه‌شنبه همچنین به بهانه سالروز درگذشت سیدهادی میرمیران ـ معمار سرشناس ایرانی، از او نوشتیم. برخی میرمیران را از فعال‌ترین معماران ایران می‌دانند؛ گرچه که گاهی طراحی‌های او به مرحله اجرا نرسید.

شهر جدید بهارستان در اصفهان، بنای کانون وکلای دادگستری مرکز، بنای کنسولگری ایران در فرانکفورت، بنای بانک مرکزی توسعه صادرات ایران و مجموعه ورزشی رفسنجان را می‌توان از آثار میرمیران دانست. او بنای فرهنگستان‌های جمهوری اسلامی ایران، بنای موزه ملی آب و بنای کتابخانه ملی ایران، مجتمع مسکونی ایل‌گلی تبریز را نیز طراحی کرد که البته این سه طرح را می‌توان از جمله آثار او دانست که فقط طراحی ماندند.

موزه هنرهای معاصر نیز با پایان نمایشگاه «آینه در آینه ۲» در حال آماده‌سازی نمایشگاه جدیدی است که البته هنوز جزییات آن اعلام نشده است و این‌که ۶ نمایشگاه تجسمی، روز جمعه اول اردیبهشت ۱۴۰۲، در گالری‌های خانه هنرمندان ایران افتتاح می‌شوند.

همچنین جزئیات مراسم خاکسپاری سهراب مرزبان ـ نقاش و گرافیست ـ اعلام شد. سهراب مرزبان، عضو هیات موسس انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران یکی از هنرمندان سرشناس جامعه هنری دوشنبه ۲۸ فروردین درگذشت.

معاون حج و عمره تغییر کرد

در حالی‌که حدود یک ماه دیگر عملیات حج تمتع آغاز می‌شود، معاون حج و عمره سازمان حج و زیارت تغییر کرد. رییس سازمان حج و زیارت در حکمی «غلامرضا رضایی» را به عنوان معاون امور حج و عمره سازمان حج و زیارت منصوب کرد. پیش‌تر اکبر رضایی این مسؤولیت را بر عهده داشت.

اعزام زائران ایرانی به حج ۱۴۰۲ درحالی صورت می‌گیرد که روابط ایران و عربستان پس از هفت سال، دوباره برقرار شده و قرار است سفارتخانه‌های دو کشور تا پیش از حج تمتع بازگشایی شود و بازگشت زائران ایرانی به عمره که از سال ۱۳۹۴ به بعد متوقف شده بود، پس از موسم حج تمتع پیش‌بینی شده است.

ضرغامی از ۱۴ احیاگر و خیر میراث فرهنگی تجلیل کرد

همچنین وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مراسم بزرگداشت روز جهانی بناها و محوطه‌های تاریخی، سه‌شنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۲، با تجلیل از ۱۴ احیاگر و خیر میراث فرهنگی، گفت: زیبایی حلقه مفقوده مرمت شده و با آن خداحافظی کرده‌ایم.

بیشتر بخوانید:

ایکوموس دیده‌بان بافت‌های تاریخی شود

هجوم گردشگران به اُردن

در ادامه اخبار روز سه‌شنبه اعلام شد که درآمد صنعت گردشگری اردن در سه‌ماهه نخست سال ۲۰۲۳ در مقایسه با همین بازه زمانی در سال گذشته با ۸۸.۴ درصد افزایش به ۱.۶۷۱ میلیارد دلار رسید.

دیدنی‌ترین معبدهای جهان

در طول تاریخ، بشر معبدهای متعددی را بنا کرده که اکنون ویرانه‌ای از برخی از آن‌ها باقی مانده، درحالی‌که به مشهورترین جاذبه‌های گردشگری جهان تبدیل شده‌اند. در گزارشی نمونه‌هایی از معبدهای باستانی نقاط مختلف جهان را معرفی کردیم.

در نهایت این‌که مجموعه «مهمونی» ایرج طهماسب در شبکه نمایش خانگی، در جدیدترین قسمت خود با حضور مهران احمدی روی آنتن می رود.

پیشنهادهایی برای خواندن:

آبی که هفته گذشته بر زمین ریخت و به این راحتی جمع نمی‌شود!

انتهای پیام

  • سوره
  • ابرآروان
  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • – ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • – نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *