• info@hipotrip.ir
  • ایران - مشهد

مرگ بازیگر ۳۷ ساله/ بیماری غیرقابل درمان حمید هیراد/ لغو دو کنسرت

  • چهارشنبه / ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۲ / ۲۱:۵۷
  • دسته‌بندی: فرهنگ عمومی
  • کد خبر: 1402021308327
  • خبرنگار : 71619
  • چاپ
مرگ بازیگر ۳۷ ساله/ بیماری غیرقابل درمان حمید هیراد/ لغو دو کنسرت

در حالی‌که از محمد حقوقی و جعفر بزرگی نوشتیم، بهنام بهزادی خبر داد که در تدارک اکران «من می‌ترسم» است، حسام محمودی بازیگر ۳۷ ساله درگذشت، «ابوالهول» به یک جشنواره ایتالیایی و «مکبث‌ زار» به اختتامیه فستیوال سن‌پترزبورگ راه یافتند، آرزوی معمار استادیوم تختی را شنیدیم، حمید هیراد گفت که بیماری‌اش قابل درمان نیست و از علت لغو کنسرت‌های «سیروان خسروی» و «بابک جهانبخش» نوشتیم، وزیر ارشاد درباره نمایشگاه کتاب پیش‌بینی‌هایی کرد و ضرغامی از برگزاری مزایده‌ای برای مرمت و استفاده بهینه از ابنیه تاریخی خبر داد.

به گزارش ایسنا، روز چهارشنبه که مصادف با سالروز تولد محمد حقوقی یکی از شاعران ایرانی بود، از زمان حیات و زندگی حرفه‌ای این شاعر نوشتیم. نخستین شعرهایش را از سال‌های ۳۰ تا ۳۵ در روزنامه‌ها و سالنامه‌های محلی در قالب‌های کهن و از سال ۳۶ تا ۴۰ در هفته‌نامه‌ «فردوسی» و ماهنامه‌ «پیام نوین» در قالب‌های چارپاره و نیمایی به چاپ رساند.

او فعالیت ادبی‌اش را از سال ۱۳۴۰ زمانی که از دانش‌سرای‌ عالی تهران در رشته‌ ادبیات فارسی فارغ‌التحصیل شد و به اصفهان بازگشت، آغاز کرد. او که در آن زمان، تازه با شعر نیمایی آشنا شده بوده، وقتی به اصفهان برمی‌گردد، در چند انجمن ادبی شرکت می‌کند و چون می‌بیند که جوانان مجبور می‌شوند از روی سرمشق غزل‌های سعدی یا حافظ شعر بسازند، تصمیم می‌گیرد که این انجمن‌ها را به‌هم زند.

یادی از جعفر بزرگی

همچنین سالروز تولد یکی از بازیگران قدیمی نیز بود، جعفر بزرگی که اگر الان زنده بود و همچنان بازی می‌کرد، ۱۰۶ سال سن داشت. البته خودش هم عمری نسبتا طولانی کرد و در سال ۸۵، یعنی در ۸۹ سالگی بر اثر کهولت سن درگذشت. بزرگی از بازیگران قدیمی و تحصیلکرده دوره خود بود. تحصیلات ابتدایی و متوسطه‌اش را در دبستان هدایت و دارالفنون گذراند.

علاوه بر کارهای جدی که داشت در حوزه کودک و نوجوان هم فعال بود و یک ماه قبل از اینکه جانش را از دست بدهد، با حضور در برنامهٔ رنگین‌کمان شبکهٔ تهران از خاطرات خود در برنامه‌های کودک سخن گفت.

بهنام بهزادی در تدارک اکران «من می‌ترسم»

کارگردان فیلم سینمایی «من می‌ترسم» خبر داد که در تدارک اکران این فیلم است. بهنام بهزادی در گفت‌وگویی با ایسنا درباره فیلم «من می‌ترسم» که در بخش سودای سیمرغ سی‌وهشتمین جشنواره فیلم فجر رونمایی شد و هنوز به اکران عمومی در نیامده گفت: با توجه به وضعیت این روزهای اکران در سینماها به زودی بررسی تازه‌ای را برای نمایش این فیلم انجام خواهم داد تا شاید در آینده نزدیک آن را به اکران عمومی برسانم.

معرفی آثار برگزیده جشنواره فیلم ایثار

همچنین گروه انتخاب بخش مسابقه فیلم‌های داستانی کوتاه، نماهنگ و پویانمایی نخستین جشنواره بین‌المللی فیلم و فیلمنامه «ایثار» اسامی ۴۲ فیلم را برای حضور در دو بخش رقابتی اصلی و ویژه مستند اعلام کرد.

داوران نوعی نگاه "کن" معرفی شدند

در ادامه، فهرست داوران بخش نوعی نگاه هفتاد و ششمین دوره جشنواره فیلم کن اعلام شد. امسال «جان سی ریلی» بازیگر آمریکایی به عنوان رئیس هیات داوران به همراه «آلیس وینوکور» کارگردان و فیلمنامه نویس فرانسوی، «پائولا بیر» بازیگر آلمانی، «دیوی چو» کارگردان فرانسوی-کامبوجیایی و «امیلی دکوئن» بازیگر بلژیکی فیلم‌های بخش نوعی نگاه جشنواره کن را داوری خواهند کرد.

و این‌که «مایکل داگلاس» هنرپیشه مطرح آمریکایی امسال جایزه نخل طلای افتخاری جشنواره فیلم کن را دریافت می‌کند.

همچنین فهرست نامزدهای جوایز تئاتر تونی در سال ۲۰۲۳ اعلام شد و نمایش موزیکالی که نسخه نمایشی فیلم موزیکال ساخته «بیلی وایلدر» در سال ۱۹۵۹ است، به کارگردانی «کیسی نیکولا» موفق شد در ۱۳ شاخه از جمله بهترین نمایش موزیکال، بازیگر مرد موزیکال، نقش مکمل مرد و زن موزیکال، کارگردانی نمایش موزیکال و بهترین موسیقی متن نامزد دریافت جایزه شود.

دختر «مونیکا بلوچی» نقش اصلی یک مینی سریال

کمپانی نتفلیکس نیز از ساخت یک مینی سریال شش قسمتی بر اساس رمان و فیلم معروف ایتالیایی «یوزپلنگ» خبر داد و «دوا کَسل» دختر «مونیکا بلوچی» نقش اصلی این سریال است.

«ابوالهول» در یک جشنواره ایتالیایی

علاوه بر این، فیلم کوتاه «ابوالهول» به کارگردانی حمید یوسفی در چهلمین جشنواره فیلم‌های هنری «آسولو آرت» به نمایش گذاشته می‌شود. «ابوالهول» پیش از این در بیست و یکمین جشنواره «ریورساید» آمریکا، هشتمین جشنواره «unDependence» آلمان و ششمین دوره جشنواره «trameindipendenti» ایتالیا حضور داشته است.

«مکبث‌ زار» در اختتامیه فستیوال سن‌پترزبورگ

نمایش «مکبث زار» نیز به نویسندگی و کارگردانی ابراهیم پشت‌کوهی در هجدهمین دوره فستیوال جهانی سن‌پترزبورگ روی صحنه می‌رود. این نمایش قرار است به عنوان اثر برگزیده از سوی انجمن منتقدان تئاتر روسیه در آیین اختتامیه جشنواره تئاتری در سن‌پترزبورگ به صحنه برود.

این نمایش سال گذشته در بخش بین‌الملل جشنواره تئاتر فجر حضور پیدا کرد و در دو اجرای خود با استقبال تماشاگران روبرو شد و در بخش ملل چهل و یکمین جشنواره تئاتر فجر دیپلم افتخار بهترین نمایش، طراحی لباس، بهترین موسیقی را دریافت کرد و کاندیدای بهترین کارگردانی نمایش نیز شد. نمایش «مکبث زار» اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۲ هرشب ساعت ۱۹ و سی دقیقه در سالن اصلی تئِاتر شهر روی صحنه می‌رود.

از سویی قرار ست نمایشنامه‌خوانی «راز شکست فاتحان» به نویسندگی اکبر یادگاری و کارگردانی رضا بابک در سالن ناظرزاده‌ی کرمانیِ تماشاخانه‌ی ایران‌شهر روز شنبه ۱۶ اردیبهشت ماه ساعت ۱۹ اجرا شود و نمایش «گالمکس» به نویسندگی و کارگردانی محمدرضا حسن‌زاده از ۲۴ اردیبهشت تا ۱۹ خردادماه در سالن انتظامی خانه هنرمندان روی صحنه خواهد بود.

۵ سریال جدید در راه است

با اضافه شدن ۵ سریال جدید به پخش شبکه نمایش خانگی، میزان مجموعه های نمایشی این مدیوم به بیشترین حد خود طی ماه های اخیر می رسد. «نیوکمپ» ساخته منوچهر هادی، «آمستردام» به کارگردانی مسعود قراگزلو، «هفت» به کارگردانی کیارش اسدی زاده، «پدرگواردیولا» به کارگردانی سعید نعمت الله و «بهشت تبهکاران» به کارگردانی مسعود جعفری جوزانی عناوین سریال هایی هستند که به تازگی قرار است از شبکه نمایش خانگی پخش خود را آغاز کنند.

پخش سریال «آمستردام» با بازی مهدی پاکدل به عنوان بازیگر نقش اصلی از روز چهارشنبه ـ ۱۳ اردیبهشت ماه ـ در شبکه نمایش خانگی آغاز شد.

حسام محمودی درگذشت

همچنین خبر رسید که حسام محمودی بازیگر جوان سینما و تلویزیون در سن ۳۷ سالگی درگذشت. محمودی که این روزها فیلم سینمایی «غریب» را روی پرده سینماها دارد، نخستین بار با سریال «گاهی به پشت سر نگاه کن» مازیار میری بازیگری را شروع کرد و با مجموعه «گرگ و میش» همایون اسعدیان به شهرت رسید.

بیشتر بخوانید:

پیام‌های تسلیت برای درگذشت حسام محمودی

آرزوی حسام محمودی که در لحظه‌ گرگ و میش محقق شد

آرزوی معمار استادیوم تختی

در ادامه گفت‌وگویی از جهانگیر درویش ـ هنرمند معمار در حوزه تجسمی منتشر کردیم. ایسنا این گفت‌وگو را روزی که مجسمه سعدی (۱۱ اردیبهشت) رونمایی شد، با این معمار انجام داده است.

درویش در این مصاحبه به ایسنا گفت: آرزوی من این است کسانی باشند که به اندازه کافی به نصب مجسمه‌های شهری اهمیت دهند و نظارت و برنامه‌ ریزی اصولی برای نصب این مجسمه‌ها داشته باشند. آرزوی من این است کسانی باشند که بگردند و ببینند در کجای شهر وجود چنین مجسمه‌هایی لازم است.

بیماری حمید هیراد قابل درمان نیست

نشست خبری برگزاری کنسرت مشترک «حمید هیراد» و «راغب» با حضور مدیر روابط عمومی موسسه فرهنگی هنری «آوازی نو» نیز در این روز برگزار شد.

حمید هیراد در این نشست درباره وضعیت سلامتی خود گفت: شروع بیماری من از سال ۹۵ بود و چیزی نیست که قابل درمان باشد. تا امروز هم نسبت به ذات بیماری پستی‌ها و بلندی‌های خود را داشته‌ام. یک دوره آرام بوده، یک دوره نه. بستگی به شرایط محیطی من دارد؛ آلودگی و استرس و … از سال ۹۵ هنوز تحت درمان هستم ولی ذات این بیماری که دارم ژنتیکی است و همیشه باید مانند یک کودک مراقب آن باشم. در همه مدتی که گذشته بالاترین چیزی که به من روحیه داده شغلم بوده است و فکر می‌کنم اگر روزی آن را کنار بگذارم اتفاق بدی برایم خواهد افتاد.

لغو کنسرت‌های «سیروان خسروی» و «بابک جهانبخش»

این در حالی است که کنسرت‌های پیش‌روی سیروان خسروی و بابک جهانبخش که قرار بود در ایران و خارج از کشور برگزار شود، لغو شد.

کنسرت سیروان خسروی که قرار بود چهارشنبه ـ ۱۳ اردیبهشت ماه ـ در هتل اسپیناس تهران برگزار شود در حالی لغو شد که خود ساعاتی قبل از اجرا، با اعلام این خبر در فضای مجازی، درباره علت آن نوشت که «به دستور پزشک و به دلیل کسالت پیش‌آمده ناچار به لغو کنسرت ۱۳ اردیبهشت هستیم.»

پیش‌بینی وزیر ارشاد درباره نمایشگاه کتاب

محمدمهدی اسماعیلی در حاشیه نشست هیات دولت درباره سی‌وچهارمین نمایشگاه کتاب گفت: هفته آینده سی و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران را خواهیم داشت که پیش بینی می‌کنیم، بین پنج تا هفت میلیون بازدید از این نمایشگاه داشته باشیم و این نمایشگاه بزرگترین جشنواره فرهنگی در ایران و منطقه است. سه‌هزار ناشر داخلی و خارجی در نمایشگاه حضور دارند و از کشورهای مختلف مهمان داریم و مهمان ویژه تاجیکستان است.

همچنین وزیر ارشاد و فرهنگ اسلامی به همراه یاسر احمدوند، معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و تعدادی از فعالان صنعت نشر به مناسبت هفته کارگر از بخش‌های مختلف هلدینگ کیمیای نقش الماس که در حوزه صنعت چاپ فعالیت دارد، بازدید کرد.

او در این بازدید درباره نوسازی ماشین‌آلات فرسوده صنعت چاپ گفت: تأکید ما در وهله اول استفاده از ظرفیت جوانان ایرانی و شرکت‌های دانش‌بنیان است. این‌که این مباحث به تحریم گره بخورد، همه‌مان را آزار می‌دهد اما برای این‌که کار به‌روز شود، آماده حمایت‌های ارزی و ارائه تسهیلات لازم هستیم.

گفت‌وگویی هم با معاون فرهنگی ارشاد درباره نمایشگاه کتاب داشتیم؛ او دلیل تغییر بانک عامل نمایشگاه را تامین نکردن اعتبار از سوی این بانک خواند، همچنین اعلام کرد برای ناشرانی که در بخش حضوری نمایشگاه هم شرکت کنند، تسهیلات ویژه‌ای ارائه می‌کنند.

مزایده‌ای برای مرمت و استفاده بهینه از ابنیه تاریخی

عزت‌الله ضرغامی نیز در حاشیه جلسه هیئت دولت گفت: مرمت، نگهداری، اداره و استفاده بهینه و کاربردی از بناهای تاریخی با مشخصاتی که در نظر گرفته شده جزو سیاستهای جدی دولت است و بخش خصوصی می‌تواند در این زمینه مشارکت کند.

مدیر صندوق حفظ و احیا تغییر کرد

همچنین وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، «شهاب طلایی شکری» را به سمت مدیرعامل و رئیس هیأت‌مدیره صندوق توسعه صنایع دستی و فرش دستباف و احیا و بهره‌برداری از اماکن تاریخی منصوب کرد.

معاون میراث فرهنگی نیز «میراث فرهنگی؛ هویت ملی، نشاط اجتماعی» را به عنوان شعار هفته میراث‌فرهنگی در سال ۱۴۰۲ اعلام کرد.

۵۰ سال عقب‌ماندگی موزه‌های ایران

یک مترجم متون تخصصی موزه معتقد است که موزه و موزه‌داری در ایران حدود ۵۰ سال عقب‌تر از دنیاست و کیفیت موزه‌های ایران قربانی کمیت آن شده است، موزه‌ها از لحاظ فکری تغذیه نشده‌اند و کمبودهای زیادی در حوزه موزه و موزه‌داری وجود دارد.

این صحبت‌ها در نشست کتاب موزه مطرح شد که گزارش کامل آن را می‌توانید اینجا بخوانید.

نفت ایران از گردشگری ترکیه عقب می‌افتد؟

دولت ترکیه پیش‌بینی کرده درآمدهای حاصل از گردشگری این کشور در سال جاری میلادی به رکورد ۵۶ میلیارد دلار برسد؛ رقمی که می‌تواند از درآمدهای خالص نفتی ایران پیشی بگیرد.

از سوی دیگر، درآمدهای نفتی ایران به عنوان منبع اصلی درآمد کشور بر اساس گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا در سال ۲۰۲۲ بین ۵۸ تا ۶۲ میلیارد دلار اعلام شده و برای سال ۲۰۲۳ نیز رقمی بین ۵۱ تا ۵۷ میلیارد دلار برآورد شده که تقریبا برابر با چشم‌انداز درآمدهای ترکیه از محل گردشگری در سال جاری میلادی است.

کشف کتیبه فارسی «شیرِ شمشیر به‌دست» در ارمنستان

افزون بر این‌ها، پژوهشگاه میراث فرهنگی از کشف یک کتیبه فارسی با نقش «شیرِ شمشیر به‌دست» در کنار شمایل حضرت علی (ع) در یکی از روستاهای ارمنستان خبر داد.

هخامنشیان در انگلیس

این در حالی است که موزه بریتانیا نمایشگاهی با عنوان «تجمل و قدرت: ایران تا یونان» برگزار کرده و مجموعه‌ای از آثار ارزشمند تاریخی ایران، از دوران هخامنشی و آثار یونان باستان را به نمایش گذاشته است.

پیشنهادهایی برای خواندن:

جدال عجیب شبکه‌های امریکایی بر سر یک برنامه

وحید جلیلی و اشاره به یک مشکل عمده در کل کشور

همه ماجرای حواشی یک خبر سینمایی

بافت‌های تاریخی عاقبت بخیر می‌شوند؟

انتهای پیام

  • سوره
  • بانی مد
  • ابرآروان
  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • – ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • – نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *