• info@hipotrip.ir
  • ایران - مشهد

هفته‌ای با طعم تلخ از دست دادن، یک آرزوی شیرین، چند دستاورد مهم در جهان و قطع درختی ۳۰۰ ساله

  • جمعه / ۱۹ اسفند ۱۴۰۱ / ۲۱:۵۵
  • دسته‌بندی: فرهنگ عمومی
  • کد خبر: 1401121913622
  • خبرنگار : 71619
  • چاپ
هفته‌ای با طعم تلخ از دست دادن، یک آرزوی شیرین، چند دستاورد مهم در جهان و قطع درختی ۳۰۰ ساله

از اخبار مهم هفته گذشته بود: درگذشت چند تن از هنرمندان صاحب نام، سِمَت جدید مرضیه برومند در خانه سینما، اعلام اکران‌های نوروزی، دستاوردهای ایرانی‌ها در سینمای جهان، آرزوی فرهاد قائمیان، خانه‌ای تاریخی زیر سایه فراموشی، محافظت از آرامگاهی با کرکره برقی، قربانی شدن باغستان قزوین، اعلام شهرهای پرمسافر و مقاصد جایگزین و تازه‌هایی از حج ۱۴۰۲.

به گزارش ایسنا، جامعه فرهنگ هنر در این هفته به سوگ محمدجواد نظری گلپایگانی ـ بازیگر (آتقی)، مسعود دیانی ـ شاعر و مجری، عبدالله انوار ـ نویسنده، مصحح و پژوهشگر و سعید تحویلداری ـ خواننده فولکلور گیلانی و خواننده قطعه مشهور «سیه چومه» نشستند.

در ادامه اعلام شد که مراسم تشییع «عبدالله انوار» روز شنبه برگزار و پیکر او در ابن‌بابویه به خاک‌ سپرده می‌شود و مراسم وداع با پیکر مرحوم حجت الاسلام مسعود دیانی، مجری فقید شبکه ۴ با حضور مدیران صداوسیما و دوستان آن مرحوم در مسجد بلال صداوسیما برگزار و مراسم تشییع و خاکسپاری پیکر مسعود دیانی، ۱۹ اسفند در اصفهان انجام شد.

درباره عبدالله انوار بخوانید:

رفیق جلال آل احمد که دنبال خرید طلسم رفت و ۱۰۰ سال مجرد ماند

چشم جهان‌بین؛ در رثای استاد سید عبدالله انوار

اظهار تأسف «ژاله آموزگار» برای «عبدالله‌ انوار»

از سویی یارعلی پورمقدم، نویسنده، که بامداد جمعه، دوازدهم اسفند ماه، بر اثر سکته در خواب و در ۷۱ سالگی از دنیا رفت و صبح روز دوشنبه تشییع شد.

همچنین خبردار شدیم که اسدالله امرایی ـ مترجم به دلیل جراحی دریچه‌های قلبش در بیمارستان بستری است.

در دنیای فرهنگ و هنر نیز «رافائل وینیولی» ، معمار برجسته اوروگوئه‌ای نیز که برخی از مشهورترین ساختمان‌های نقاط مختلف جهان را طراحی کرد، "شوءکو اوکازاکی" و "شیگه ئو موری"، دو ایران‌شناس ژاپنی درگذشت.

از خبرهای درگذشت و سوگواری‌های هفته که بگذریم، اخبار تلخ و شیرین دیگری هم در روزهای پایانی سال ۱۴۰۱ منتشر شدند که در ادامه برخی از آن‌ها را مرور می‌کنیم:

سِمَت جدید مرضیه برومند

مرضیه برومند فیلمساز پیشکسوت سینمای ایران به عنوان مدیرعامل خانه سینمای ایران انتخاب شد.

بیشتر بخوانید:

۱۲+۱ چهره روی صندلی پرحاشیه خانه سینما

وقتی مرضیه برومند حکمش را گرفت + یک پیام

اکران‌های نوروزی و قیمت یک دلاری سینما

فیلم‌های «غریب»، «ملاقات با جادوگر»، «فسیل» و «عروس خیابان فرشته» از سوی وزارت ارشاد به عنوان فیلم‌های اکرانی در نوروز ۱۴۰۲ اعلام شدند، هر آن‌چه که باید را درباره این فیلم‌ها در اینجا بخوانید.

با اعلام اسامی فیلم‌های نوروزی، نمایش این فیلم‌ها همانند سال‌های گذشته، در روزهای منتهی به سال جدید به طور رسمی آغاز خواهد شد و در حالی که سینمادارها معتقدند نرخ بلیت سینما باید متناسب با افزایش هزینه‌ها، بالا رود اکران نوروزی امسال با شیوه‌ای دیگر در بلیت‌فروشی برپا خواهد شد تا قشرهای مختلفی از مردم امکان تماشای فیلم‌ها را داشته باشند. یک کارشناس سینما دراین باره معتقد است که قیمت یک دلاری بلیت سینما در ایران شوخی است.

سینما در سال ۱۴۰۱ چقدر فروخت؟

گزارشی هم از میزان فروش سینمای ایران در سال ۱۴۰۱ داشتیم؛ بنا بر اعلام مدیرعامل موسسه سینما شهر، فروش سینماهای کشور از ابتدای سال تا پایان بهمن ماه سال جاری ۳/۹۸۸/۷۷۵/۹۷۵/۹۳۸ ریال و با تعداد ۱۲/۹۸۴/۴۰۳ نفر بوده است.

همچنین اکران انیمیشن «لوپتو» در نوروز سال ۱۴۰۲ در سینماهای سراسر کشور ادامه خواهد داشت و اکران آنلاین فیلم‌ سینمایی «حرف آخر» به نویسندگی و کارگردانی ابراهیم ‌شفیعی و تهیه‌کنندگی علی شاه‌حاتمی در سایت هاشور آغاز شد.

نهالی برای رسول ملاقلی‌پور

همچنین این هفته سالگرد درگذشت رسول ملاقلی‌پور ـ کارگردان سینما بود و همین بهانه‌ای شد تا بخشی از گفت‌وگویی او با ایسنا را که به بهانه اکران «میم مثل مادر» به ایسنا آمده بود، بازنشر کنیم و همزمان سالروز درگذشت زنده یاد «رسول ملاقلی‌پور» و مقارن با روز درختکاری درخت یادبود این هنرمند فقید سینمای ایران توسط رئیس سازمان سینمایی در بنیاد سینمایی فارابی کاشته شد.

آیین پایانی هفدهمین جشنواره فیلم مقاومت در اقدامی متفاوت، روی عرشه کشتی در خلیج فارس روز چهارشنبه ۱۷ اسفند برگزار شد.

درستاوردهای ایرانی‌ها در سینمای جهان

داریوش خنجی که ده‌ها سال به عنوان مدیر فیلمبرداری کار کرده و اولین نامزدی اسکار خود را برای فیلم «اویتا» (به کارگردانی آلن پارکر) در سال ۱۹۹۶ به دست آورد و امسال نیز به جمع نامزدهای اسکار بهترین فیلمبرداری راه یافته، در فیلم جدیدش بار دیگر با کارگردان صاحب سبک کُره‌ای «بونگ جون هو» همکاری کرده است.

در ادامه اعلام شد که فیلم بلند «میان صخره‌ها» به کارگردانی مختار عبدالهی و فیلم کوتاه «تک شاخ» از محمد کمال علوی در جشنواره بین‌المللی فیلم باف در کشور سوئد به نمایش گذاشته می‌شوند و مستند «احمد» با موضوع پرتره جوانی که معلولیت مانع تحقق آرزوهایش نشده است، به بخش مسابقه یازدهمین جشنواره مستند «Liberation Docfest Bangladesh» راه یافت.

همچنین فیلم سینمایی «هِناس» از تولیدات سازمان سینمایی سوره، به کارگردانی حسین دارابی و تهیه‌کنندگی محمدرضا شفاه دیپلم افتخار بیستمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم «Accolade» آمریکا را کسب کرد و فیلم سینمایی «جنگ جهانی سوم» ساخته هومن سیدی سه جایزه اصلی جشنواره جشنواره بین‌المللی فیلم بلگراد در کشور صربستان را به خود اختصاص و جایزه «ویکتور بلگراد بهترین فیلم جشنواره»، «جایزه بهترین کارگردانی» و «جایزه بهترین بازیگر مرد» برای محسن تنابنده را دریافت کرد.

مجله سینمایی «سایت‌ اند ساوند»، پس از ۱۰ سال فهرست جدیدی از برترین کارگردانان تاریخ سینمای را با نظرسنجی از منتقدان سینمایی منتشر کرد. در این فهرست عباس کیارستمی، کارگردان سرشناس سینمای ایران در عرصه بین‌المللی را در رتبه بیست و پنجم بزرگترین کارگردانان تمام اداور سینمای قرار داد.

جایزه هیات داوران جشنواره فیلم‌های آسیایی وزول فرانسه به فیلم «بی‌پایان» ساخته نادر ساعی‌ور از سینمای ایران رسید و مستند بلند سینمایی «ایساتیس» به کارگردانی علیرضا دهقان بهترین فیلم هفتمین دوره جشنواره جهانی فیلم اوشن سیتی آمریکا شد.

از سینمای جهان چه خبر؟

فیلم «همه چیز همه جا و به یکباره» ساخته «دانیل کوان» و «دانیل شاینرت» در سی و هشتمین دوره جوایز فیلم «اسپریت» بیشترین جوایز را به خود اختصاص داد و جایزه اصلی انجمن نویسندگان آمریکا در سال ۲۰۲۳ به فیلم «همه چیز همه جا به یکباره» رسید تا این فیلم به موفقیت خود در فاصله یک هفته تا جوایز اسکار ادامه بدهد.

همچنین «مندی واکر» برای فیلم «الویس» جایزه بهترین فیلمبرداری فیلم بلند را به خود اختصاص داد تا نخستین زن برنده این جایزه نام بگیرد.

رای گیری نهایی از اعضای واجد شرایط آکادمی برای انتخاب برندگان نود و پنجمین دوره جوایز سینمایی اسکار در حالی به پایان رسید که باید تا هفته آینده (بامداد دوشنبه) در انتظار مراسم اسکار ۲۰۲۳ بمانیم.

برگزاری بیش از ۹ دهه جوایز سینمایی اسکار با ثبت رکوردهای جالب و شگفت‌انگیزی برای فیلم‌ها و سینماگران در شاخه‌های مختلف همراه بوده است. مراسم نود و پنجمین دوره جوایز سینمایی اسکار در حالی کمتر از یک هفته دیگر برندگان خود را خواهد شناخت که بیش از ۹ دهه برگزاری این رویداد سینمایی با خلق رکوردهای جالبی از سوی سینماگران و فیلم‌ها همراه بوده است، همانطور که امسال نیز فرصت ثبت چند رکورد تاریخی وجود دارد. رکوردهای خواندنی از ۹۴ سال جوایز اسکار را اینجا بخوانید.

در ادامه حواشی اُسکار بخوانید:

غیرمنتظره‌ترین برندگان تاریخ اسکار

یک مینی سریال ۸ قسمتی درباره «محمد علی کِلی» چهره افسانه‌ای بوکس جهان به تهیه‌کننندگی «مورگان فریمن» ساخته خواهد شد و این‌که دوران کودکی لیونل مسی هم سوژه ساخت یک انیمیشن شد.

چند خبر تئاتری از عموهای فیتیله‌ای، مجید قناد، علی نصیریان و داود فتحعلی بیگی

در حوزه تئاتر، گفت‌وگویی با کاظم نظری، مدیر کل هنرهای نمایشی داشتیم که در این مصاحبه تاکید دارد در یک سالی که در این مسند قرار گرفته، کار هیچ هنرمند شاخصی در تئاتر رد نشده و شورای نظارت و ارزشیابی هم اجازه نداشته به هیچ متنی پاسخ «نه» بدهد. می‌توانید مشروح این گفت‌وگو را اینجا بخوانید.

در ادامه، جمعی از نمایشگران عروسکی در روزهای پایانی سال گردهم آمدند و یاد هنرمندان درگذشته را گرامی داشتند و کارت عضویت افتخاری انجمن نمایشگران عروسکی را به مرضیه برومند و مجید قناد اهدا کردند.

با حکم محمود سالاری معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی علی نصیریان، داوود فتحعلی‌بیگی، غلامرضا منتظری، حسن قنادیان، محمدباقر قهرمانی و هوشنگ جاوید به‌عنوان اعضای شورای سیاست‌گذاری بیست و یکمین جشنواره بین المللی نمایش‌های آیینی و سنتی معرفی شدند.

همزمان با هفته پایانی رپرتوار نمایش‌های گذشته گروه تئاتر مستقل در پردیس تئاتر تهران، تمرین نمایش جدید این گروه به کارگردانی مریم کاظمی آغاز شد. این نمایش قرار است بهار ۱۴۰۲ برای کودکان و نوجوانان روی صحنه برود. رضا فیاضی و عموهای فیتیله‌ای تا این لحظه به جمع بازیگران این نمایش پیوسته‌اند.

مراسم آیین رونمایی از کتاب‌های دوازدهمین دوره سراسری و اولین دوره رویداد بین‌المللی تئاتر صاحبدلان برگزار شد و دبیر دوازدهمین دوره سراسری و اولین دوره رویداد بین‌المللی تئاتر صاحبدلان در این آیین گفت: «یکی از اتفاقات مهمی که باید در این چهل‌وچهار سال در حوزه هنرهای نمایشی و ادبیات نمایشی رقم می‌خورد، چاپ و انتشار کتاب‌ها و نمایشنامه‌های تئاتر دینی بود.»

از طرفی اجرای نمایش «در و گبر و یک قرص نان» با تجلیل از داود فتحعلی بیگی نویسنده و کارگردان این اثر نمایشی در تالار چهارسو مجموعه تئاتر شهر به پایان رسید.

شب سال نو را بدون اجازه اجرا کنید

نمایشنامه‌ «شب سال نو» که زمستان ۱۴۰۰ برای نخستین بار از سوی نشر «چلچله» منتشر شده بود، به فاصله­ یک سال به چاپ دوم رسید، محمد رحمانیان نویسنده این نمایش‌نامه با ابراز خوشنودی از تجدید چاپ نمایشنامه «شب سال نو» اعلام می‌کند که گروه‌های تئاتری در هر جای کشورمان می‌توانند بدون اجازه او این نمایشنامه را اجرا کنند.

در ادامه این‌که با اجرای نمایش «مکبث زار» به کارگردانی ابراهیم پشت‌کوهی، تالار اصلی مجموعه تئاتر شهر بعد از چند ماه میزبان، یک نمایش می‌شود.

از برنامه‌های صداوسیما و رادیو تا آرزوی فرهاد قائمیان

معاون سیما نیز ضمن حضور در منزل دو شهید، از تولیدات جدید سیما با موضوع شهدا از جمله زندگی‌نامه شهیدان لاجوردی، صدرزاده، نادر مهدوی و صدوقی خبر داد.

رییس صداوسیما هم در نشستی که با مدیران استانی صداوسیما داشت، بر رسالت مجموعه صداوسیما به‌ عنوان زبان گویای ملت تأکید کرد.

مدیر رادیو صبا هم ضمن اعلام برنامه‌های نوروز و رمضان این شبکه رادیویی از پخش دو ویژه‌برنامه «حرف وصل» و «دفتر نوروز» با اجرای امیرحسین مدرس خبر داد و در ادامه برنامه‌های تحویل سال در رادیو مشخص شدند.

اختتامیه دومین جشنواره طنز و رادیو روز سه‌شنبه جمعی از طنازان و اهالی را دیو را گرد هم جمع کرد تا در جشنواره‌ای که تحت عنوان "زیر چتر لبخند" معرفی شده بود، با تداعی برخی نمایش های قدیمی توسط هنرمندانی از جمله جواد انصافی، منوچهر آذری و امیری پارسی کام اهالی رادیو شیرین شود.

کارگردان طنز «چشم‌بندی» ، سریالی که این روزها قسمت‌های پایانی پخش را پشت سر می‌گذارد، از نگارش و پیش تولید فصل دوم این سریال و حضور حمید لولایی و مرجانه گلچین در فصل دوم خبر داد.

همچنین فرهاد قائمیان، بازیگر باسابقه سینما و تلویزیون دوشنبه ۱۵ اسفند سالروز تولدش بود. برای تبریک این روز با او تماس گرفتیم و گفتیم آقای قائمیان تولدتان مبارک. چند ساله شدید؟ با لحنی طنز و البته کمی هم جدی می‌گوید: ۱۸ ساله شدم! وقتی از آرزوهای فرهاد قائمیان در زندگی واقعی و خارج از کاراکترهایی که در فیلم‌ها و سریال‌ها از او دیده‌ایم، پرسیدم، این جملات را انتخاب می‌کند: آرزوی سلامتی، آرامش و برکت در کار همه مردم کشور و همچنین خانواده خودم را دارم. سلامتی با ارزش‌ترین و بهترین آرزویی است که می‌توانم برای همه داشته باشم. همین‌طور برای شما و همکارانتان موفقیت و برکت در کارتان را می‌خواهم. امیدوارم همه شاد و سلامت و در آرامش زندگی کنند.

سیاستمداری که ماسک از چهره سلبریتی‌ها برداشت

ایسنا به انگیزه نزدیک شدن به روزهای پایانی سال و در راستای معرفی «ترین» های فرهنگ و هنر در سال ۱۴۰۱، در بخش پُرکارهای تصویر به چهره ای مانند «سعید ابوطالب» رسیده است، مستندساز، سیاستمدار و این روزها مرد اول رئالیتی‌شوهای ایرانی؛ کارگردانی که توانست با تولید برنامه‌ای مانند «شام ایرانی» و سپس مسابقات استدلالی ـ استنتاجی از جنس «شب‌های مافیا»، «پدرخوانده»، «ارتش سری» و در آینده‌ای نزدیک «زد»، بسیاری از بازیگران و چهره‌های عالم هنر و ورزش را مقابل دوربین خود بیاورد و چهره واقعی آنها را برای مخاطب عیان کند.

از فیلم و سریال که بگذریم، در حوزه موسیقی آمار مجوزهای صادره دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در بهمن‌ماه ۱۴۰۱ اعلام شد.

عمین بهانه‌ای شد که با نگاهی به مجوزهای موسیقی در بهمن ماه گزارشی از این آمارها داشته باشیم. دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، ماهانه آماری را از قطعات موسیقی که موفق به کسب مجوز شده‌اند، منتشر می‌کند که البته در مقاطعی این فهرست با تاخیر منتشر شده یا اصلا منتشر نشده است. اما چند روز پیش اعلام آماری جدید از مجوزها و ژانرهای اختصاص یافته به آن‌ها، پرسش برانگیز به نظر می‌رسید؛ چراکه در بین قطعات مجوز گرفته شده تنها ۱۱ اثر در ژانر موسیقی ایرانی و شش اثر در ژانر موسیقی نواحی بودند و این رقم در برابر ۲۰۰ قطعه موسیقی پاپ قرار می گرفت که در بهمن ماه خواستار انتشار بودند و مجوز گرفتند! مشروح این گزارش را در این لینک بخوانید.

«آرمین زارعی» نیز قصد دارد نخستین کنسرت خود را برگزار کند؛ احتمال می‌رود که این کنسرت ۲۶ و ۲۷ اسفندماه در سالن میلاد نمایشگاه تهران تهران برگزار شود.

تازه‌هایی از هوشنگ ظریف، محمود دولت‌آبادی و کیهان کلهر

در ادامه به مناسبت سالگرد درگذشت هوشنگ ظریف یکی از استادان برجسته حوزه موسیقی، گزارشی برای او نوشتیم که می‌توانید متن کامل این گزارش را اینجا بخوانید. همچنین پیش‌فروش نسخه صوتی رمان «کلیدر» محمود دولت‌آبادی با موسیقی کیهان کلهر آغاز شده و نسخه کامل آن از ۲۵ اسفند عرضه می‌شود.

چند انتصاب جدیدِ فرهنگی هنری

با حکم معاون هنری حوزه هنری، محمد زرویی نصرآباد به عنوان سرپرست مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری منصوب شد.

محمود فرشچیان ـ هنرمند نقاش و نگارگر ایرانی ـ‌ که برای مناسبت‌های مذهبی آثار مرتبط بسیاری دارد، اثری با نام «او می‌آید» را نیز با موضوع نیمه‌شعبان خلق کرده است.

همچنین اعضای شورای سیاست گذاری دوازدهمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر توسط وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی منصوب شدند و رییس صداوسیما در حکمی امین صدیقی را به عنوان مشاور رئیس سازمان و دبیر شورای زبان و ادبیات فارسی صداوسیما منصوب کرد.

از دنیای تجسمی چه خبر؟

در این روزهای پایانی سال هم گشتی در موزه هنرهای معاصر زدیم، جایی که هنوز زمستان سماجت می‌کند و دیوارهای ۹ گالری موزه هنرهای معاصر تهران، قاب‌هایی از زنده‌یاد قربان خلیلی (۱۳۷۷ ـ ۱۳۲۶) را بر خود جای داده است؛ تصاویری از تهران در سال ۵۷ از دریچه نگاه این عکاس.

همچنین اعلام شد که نمایشگاه «ده بر ده» از ۱۹ اسفند ۱۴۰۱ تا ۱۵ فروردین ۱۴۰۲ در گالری «ثالث» برگزار می‌شود.

بزرگداشت سمیمین دانشور و حواشی آن

در این بین خواهرزاده جلال آل‌احمد به ایسنا خبر داد که مسوولان از برگزاری مراسم سالروز درگذشت بانو سیمین دانشور در محل خانه- موزه سیمین و جلال خودداری کردند. با این حال مراسم یادبود و بزرگداشت این نویسنده که در اسفندماه ۱۳۹۰ درگذشته است، روز چهارشنبه، ۱۷ اسفندماه جاری در شهر کتاب الهیه با حضور جمعی از دوستداران حوزه ادب فارسی برگزار شد.

چند خبر کوتاه ادبی

طبق اطلاعات آماری سایت «خانه کتاب و ادبیات ایران» ، ۲۹۶۸ کتاب با کلیدواژه مهدویت ثبت شده‌اند. ۹۹ تا از این کتاب‌ها در سال ۱۴۰۱ و ۱۳۵ عنوان نیز در سال ۱۴۰۰ منتشر شده‌اند.

در ادامه اعلام شد که مراسم تجلیل از خسرو احتشامی ـ شاعر همراه با رونمایی از مجموعه آثار ولایی او با عنوان «جاده گل سرخ» روز شنبه، ۲۰ اسفندماه از ساعت ۱۹ در سالن اجتماعات کتابخانه مرکزی اصفهان واقع در خیابان باغ گلدسته برپا می‌شود.

در حوزه ادبیات جهان، «لوری هالس اندرسون» نویسنده آمریکایی، برنده جایزه یادبود «آسترید لیندگرن»، گران‌ترین جایزه ادبیات کودک و نوجوان جهان شد.

گردشگری ایران و جهان و تازه‌هایی از حج ۱۴۰۲

در حوزه گردشگری نیز مدیرکل دفتر توسعه گردشگری داخلی، شهرهای پرمسافر و مقاصد جایگزین برای سفر در تعطیلات نوروز ۱۴۰۲ را معرفی کرد و درباره کنترل قیمت‌ها و دیگر چالش‌های سفرهای نوروزی، توضیحاتی داد.

همچنین شرایط پذیرش مسافران ورودی به ایران در آستانه سفرهای نوروزی اعلام شد. بنا بر اطلاعیه‌ای که از سوی شرکت‌های هواپیمایی به اطلاع دفاتر خدمات مسافرتی و شرکت‌های گردشگری رسیده است، تمام مسافران با "تابعیت ایرانی" می‌توانند بدون محدودیت‌های مرتبط با همه‌گیری کووید -۱۹ برای سفر به ایران اقدام کنند

سازمان حج و زیارت نیز با اعلام تکمیل ظرفیت بیشتر کاروان‌های حج، ثبت‌نام از اولویت‌های سال ۱۳۸۶ را برای حج ۱۴۰۲ متوقف کرد و شرایط واکسیناسیون و گذرنامه برای حج ۱۴۰۲ را مطابق مقررات عربستان، به عنوان کشور میزبان توضیح داد.

و این‌که ثبت‌نام اینترنتی عتبات نوروزی آغاز شد و اعزام‌های این دوره از روز ۲۳ اسفند ماه ۱۴۰۱ آغاز می‌شود.

از سویی سازمان «DRV»‌ فعال در صنعت گردشگری آلمان، اعلام کرد که جنگ در اوکراین و بحران هزینه‌های زندگی، میل مصرف‌کنندگان آلمانی برای رفتن به تعطیلات را از بین نمی‌برد و پیش‌بینی کرد که آمارهای فروش خدمات سفر در سال جاری میلادی به سطح قبل از همه‌گیری کووید-۱۹ بازمی‌گردد.

غیبت ایران در نمایشگاه گردشگری آلمان و تصمیم جدید "بایدن" برای مسافران چینی

همچنین نمایشگاه گردشگری آلمان که به عنوان مهمترین‌ «بورس سفر جهان» شناخته می‌شود، پس از سه سال تعلیق و محدودیت به دلیل همه‌گیری کرونا، درحالی برگزار شد که ایران در آن غایب است.

در حوزه گردشگری هم خبر رسید که دولت بایدن تصمیم گرفته الزامات آزمایش کرونا را برای ورود مسافران چینی لغو کند زیرا موارد بستری در بیمارستان و مرگ و میر در چین رو به کاهش است و آمریکا اطلاعات بهتری در این مورد جمع آوری کرده است.

خانه‌ای زیر سایه فراموشی/ محافظت از آرامگاهی با کرکره برقی

روز دوشنبه سری زدیم به یکی از خانه‌های قدیمی تهران که زیر سایه پلاسکو به فراموشی رفته است، خانه معروف به «حسن خان اکبر» یا خانه «سردار معتمد» واقع در خیابان جمهوری تهران، یکی از نخستین بناهایی است که نیکولا مارکُف ـ معمار روس‌تبار ـ آن را ساخته است. این خانه در حال حاضر به متروکه‌ای شبیه است که انبارِ مغازه‌هایی شده و قسمتی از آن‌ هم توسط یک برند پوشاک خریداری شده و داخل آن کاملا بازسازی و تغییر شکل داده شده است. اگرچه این خانه اعیانی قاجاری در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است اما ثبت هم کمکی به حفظ و نگهداری آن نکرده است و وضعیت امروز خانه تعریف چندانی ندارد.

«آرامگاه چهار انبیا»، یکی از آثار ملی استان قزوین است که معماری صفوی، آن را ارزشمندتر کرده است. این آرامگاه در کنار مجموعه دولتخانه صفوی و مسجد ـ مدرسه «پیغمبریه» قرار دارد اما به تازگی، کرکره‌ای برقی روی یکی از ضریح‌های آن نصب شده که توجیه آن «حفاظت از این بنا و ضریح» بیان شده است. درباره این آرامگاه و ماجرای کرکره برقی محافظ آن اینجا بخوانید.

قربانی شدن باغستان قزوین

به وضعیت باغستان قزوین پرداختیم، بیش از ۱۰۰ اصله درخت، از جمله درخت پسته با قدمت ۳۰۰ سال در باغستان قزوین بار دیگر قربانی «طرح توسعه شهری قزوین» شدند و این در حالی است که مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگردی و صنایع دستی قزوین می‌گوید: میراث فرهنگی بر حفظ این درخت کهنسال تاکید داشته و شورای شهر قزوین باید درباره این رفتار غیرمتعهدانه و غیرمسؤولانه با سمبل‌های تاریخی که خلاف مصوبه شورای عالی معماری و شهرسازی نیز بوده است، پاسخ‌گو باشد.

کشف‌های تاریخی این هفته

مجموعه بزرگی از سکه‌های تاریخی درون یک ظرف سرامیکی در لهستان و یک جوینده گنج آماتور یک جفت گوشواره طلا جواهرنشان را در بین گنجینه‌ای از طلا و نقره، در آلمان کشف کرد، کاوش باستان‌شناسان دانشگاه «عین شمس» در معبد «دندرا»، واقع در استان «قنا» ‌ در مصر، به کشف مجسمه ابوالهول دوران رومی و بقایای یک عبادتگاه منجر شد.

تکه سفال داریوش یکم فاقد اصالت است

تکه سفالی در ماه دسامبر ۲۰۲۲ توسط مردی کشف شد که مشغول قدم زدن در جنوب مرکزی سرزمین‌های اشغالی بود و به خاطر کشف شئی به نام «داریوش یکم» در سرزمین‌های اشغالی خبرساز شد. بر همین اساس هم، قدمت این تکه سفال به ۲۵۰۰ سال پیش نسبت داده شده بود. حالا مقام‌های باستان‌شناسی در سرزمین‌های اشغالی اعلام کردند حکاکی نام «داریوش بزرگ» ‌روی یک تکه سفال، فاقد اصالت است.

همچنین موزه «پابلو پیکاسو» ‌ در فرانسه با رویکرد جدیدی و چالش‌برانگیزی نمایشگاه جدیدی را همزمان با سالگرد درگذشت این هنرمند برگزار می‌کند.

رسانه‌های گروهی ماجرای مسمومیت دختران را تبیین کنند

و در آخر این‌که دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی در بیانیه‌ای با محکومیت مسمومیت دختران دانش آموز نوشت: «بر رسانه‌های گروهی، به ویژه صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران و شبکه‌های اجتماعی جبهه فرهنگی انقلاب فرض است با نگاه مسئولانه‌تر به این جنایت سازمان‌یافته، نسبت به تبیین کامل ماجرا با برگزاری نشست‌های کارشناسانه و حضور نخبگان علمی ذی‌ربط، به بررسی و تحلیل تخصصی و علمی ابعاد مختلف و چندجانبه اجتماعی، فرهنگی، بهداشتی، امنیت این موضوع بپردازند.»

پیشنهادهایی برای خواندن:

افشای یک رابطه دردسرساز برای «دی‌کاپریو»

لوستر عجیب و غریبی که میلیون‌ها دلار فروش رفت

۸۶ ساله امیدوار

یک داستان شنیدنی از نماد هالیوود

پرواز از فراز فرودگاه امام(ره) و خانه آدم های سرشناس

چرا ژاپنی‌ها دوست دارند به ایران سفر کنند؟

ماهی‌های رودخانه در متروی تهران شناورند!

تراکتورها در صداوسیما!

مجسمه‌هایی که از دل کتاب‌ بیرون آمده‌اند

عکس تکان‌دهنده از تهدید یک کودک

چهره‌ای که مسحور هالیوود نشد

در «مرزن‌آباد» متوقف شوید

عروسک بلاگردان کُردها در چهارشنبه سوری

  • سوره
  • بانی مد
  • ابرآروان
  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • – ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • – نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *