• info@hipotrip.ir
  • ایران - مشهد

کمتر از ۵۰ درصد هتل‌های یک، ۲ و ۳ ستاره در فرایند استانداردسازی قرار دارند

  • سه‌شنبه / ۱۶ اسفند ۱۴۰۱ / ۲۲:۰۱
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1401121612385
  • خبرنگار : 50378
  • چاپ
کمتر از ۵۰ درصد هتل‌های یک، ۲ و ۳ ستاره در فرایند استانداردسازی قرار دارند

ایسنا/خراسان رضوی مدیر کل نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: در حال حاضر کمتر از ۵۰ درصد هتل‌های یک، ۲ و سه ستاره در فرایند استانداردسازی قرار دارند.

یحیی نقی‌زاده محجوب عصر امروز، ۱۶ اسفند، در نشست هم‌اندیشی روسای تشکل‌های هتلداری سراسر کشور در هتل بزرگ پارک حیات مشهد در خصوص استانداردسازی هتل‌ها اظهار کرد: در حال حاضر فرایند استانداردسازی هتل‌ها بر مبنای ضوابط از طریق یکسری شرکت فعال در این زمینه انجام می‌شود.

وی اضافه کرد: هم اکنون حدود ۸۵ درصد هتل‌های چهار و پنج ستاره این دوره‌ها را گذارنده‌اند. ۵۰ درصد هتل‌های یک، ۲ و سه ستاره نیز گواهی استاندارد دریافت کرده‌اند و در حال حاضر با گواهینامه تطبیق ضوابط، خدمات ارائه می‌دهند. کمتر از ۵۰ درصد آن‌ها نیز در فرایند استانداردسازی قرار دارند.

نقی‌زاده محجوب ادامه داد: هم اکنون با توجه به اینکه بیش از ۳۴ شرکت بابت استانداردسازی فعالیت هتل‌ها، مجوز کار دارند و بیش از ۱۳۰ ارزیاب فنی نیز در اختیار داریم، غیر از حدود چهار استان باقی استان‌ها ارزیاب کافی برای طی این مراحل در اختیار دارند.

وی در مورد وضعیت رسیدگی به شکایات در تاسیسات گردشگری و هتل‌ها عنوان کرد: برای این منظور سامانه‌ای با عنوان ۰۹۶۲۹ چندین سال است فعالیت می‌کند و به صورت برخط شکایات و نظرات مربوط به سفر و خدمات مربوط به آن را از طریق یک سامانه پشتیبان در وزارتخانه دنبال می‌کند. از طریق این سامانه تمام شکایت‌هایی که به دست ما می‌رسد، مستند و به استان مربوطه ارسال می‌شود.

مدیر کل نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: به طور طبیعی استان‌هایی که مسافران بیشتری دارد، شکایات بیشتری نیز دارند؛ به عنوان نمونه سال پیش استان‌های مازندران، خراسان رضوی و اصفهان بیشترین شکایات مربوط به تاسیسات گردشگری را ثبت کردند.

طی سال گذشته ۲۹۶۹ واحد اقامتی غیر مجاز در مشهد شناسایی شد

حسین امیر کلالی، مدیر اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مشهد در پاسخ به سوالی در خصوص ساماندهی واحدهای غیرمجاز اقامتی در مشهد عنوان کرد: در این زمینه مشهد میراث‌دار برخی ترک فعل هاست. در شهرهایی که طرح تفصیلی دارد، اگر واحدی تغییر کاربری می‌دهد، لازم است جلوی فعالیت آن توسط شهرداری آن شهر گرفته شود.

وی اضافه کرد: طی سال‌های گذشته یک انباشتگی تخلفات در مشهد اتفاق افتاد و شهرداری مشهد به برخی مراکز غیرمجاز اقامتی مجوز فعالیت به صورت تجاری موقت ارائه می‌داد و از این طریق به نوعی در امر اقامت مداخله داشت. این در حالی است که شهرداری در ارائه مجوز به هر حوزه‌ای باید با دستگاه متولی آن هماهنگ باشد.

امیرکلالی در مورد تعداد واحدهای اقامتی غیر مجاز مشهد گفت: طی یک سال اخیر و با هماهنگی مقامات مسئول ۲۹۶۹ واحد شناسایی و از این تعداد ۱۱۰۰ مورد ساماندهی شدند. البته در حال حاضر بسیاری از این واحدها فعالیت نمی‌کنند و امکان برخورد با آن نیز وجود ندارد. البته بابت صدور مجوز تسهیلاتی در نظر گرفته شد تا افراد بابت ساماندهی مراکز اقامتی غیرمجاز خود انگیزه پیدا کنند.

تمام واحدهای اقامتی در خراسان رضوی دارای مجوز است

محمود مادرشاهیان، رئیس جامعه حرفه‌ای هتلداران خراسان رضوی، با تاکید بر اینکه مراکز اقامتی به هیچ عنوان بدون مجوز فعالیت نمی‌کنند، اظهار کرد: شهرداری مشهد به برخی از مراکز اقامتی بدون اجازه اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی خراسان رضوی مجوز فعالیت داده است. در حال حاضر تمام واحدهای اقامتی در خراسان ضوی دارای مجوز هستند و آن دسته از واحدها که مجوز نداشته باشند، بدون تعارف با آن‌ها برخورد شده و جهت اخذ مجوز معرفی خواهند شد.

اعطاء مجوز ساخت هتل بر اساس طرح تفصیلی در مشهد

سیدجواد موسوی، مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی در بخش دیگری از این نشست با اشاره به تصویب طرح تفصیلی شهر مشهد اظهار کرد: بر اساس این طرح مجوز ساخت هتل به متقاضیان اعطا خواهد شد.

وی ادامه داد: باید توجه داشت متولی اقامت مسافران اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی هر استان است. اتفاقی که سال پیش در مشهد افتاد، ناشی از عدم هماهنگی مدیریتی در هدایت مسافران بود. از همین رو ما به مسافران توصیه می‌کنیم پیش از سفر به مشهد بلیت دریافت و موضوع اقامت خویش را از طریق مراکز رسمی تعیین تکلیف کنند.

انتهای پیام

  • سوره
  • بانی مد
  • ابرآروان
  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • – ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • – نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *