• info@hipotrip.ir
  • ایران - مشهد

گنجینه‌هایی که با ذوب شدن یخ کشف شدند

  • جمعه / ۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ / ۰۰:۳۲
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 1402020100008
  • خبرنگار : 71631
  • چاپ
گنجینه‌هایی که با ذوب شدن یخ کشف شدند

در بیشتر اخبار باستان‌شناسی می‌شنویم که کاوشگران با جست‌وجو در اعماق خاک، اشیاء تاریخی و در برخی موارد ویرانه‌های به‌جامانده از سالیان دور را کشف می‌کنند، اما گاهی اوقات آثار تاریخی شگفت‌آوری نه با حفاری در زمین، بلکه با ذوب شدن یخ در ارتفاعات و کوهستان‌ها پس از گذشت چندین سال، بار دیگر در معرض دید قرار می‌گیرند.

به گزارش ایسنا، گاهی اوقات در توده‌های یخی کوهستان‌های اروپا گنجینه‌ای از آثار باستانی کشف می‌شود که می‌تواند روند تغییر تمدن و فناوری در طول هزاران سال را به نمایش بگذارد. در ادامه با برخی از قابل توجه‌ترینِ این آثار تاریخی که توسط باستان‌شناسان با آب شدن یخ‌ها کشف شده‌اند آشنا می‌شوید:

صندل عصر آهن

گنجینه‌هایی که با ذوب شدن یخ کشف شدند

کشف یک صندل ساده در گذرگاه کوهستانی واقع در مرکز نروژ نشان می‌دهد که این محوطه حدود ۱۷۰۰ سال پیش به عنوان مسیر رفت و آمد مسافران مورد استفاده قرار می‌گرفت. همچنین می‌توان نتیجه گرفت در دورانی که از این صندل استفاده می‌شد، در این مکان یخ و برف کمتری نسبت به امروزه وجود داشت. تاریخ‌گذاری رادیوکربن نشان می‌دهد که این صندل حوالی ۳۰۰ میلادی ساخته شده و طراحی آن شبیه صندل‌های رومی آن دوران است.

شمشیر وایکینگ

گنجینه‌هایی که با ذوب شدن یخ کشف شدند

این شمشیر آهنین توسط شکارچیان در دامنه یک کوهستان واقع در نروژ کشف شد. هیچ اثری از وجود گور در نزدیکی این شمشیر وجود ندارد و دلیلی هم ندارد که چنین شمشمیری در این مکان قرار داده شود. در نتیجه باستان‌شناسان معتقدند که صاحب شمشیر آن را گم کرده است.

دستکش عصر وایکینگ

گنجینه‌هایی که با ذوب شدن یخ کشف شدند

این دستکش که برای دست چپ درست شده است در مسیر کوهستانی واقع در مرکز نروژ کشف شد. این دستکش در عصر وایکینگ و حوالی سال ۹۰۰ میلادی از چند تکه بافت درست شده است.

تیر اسباب‌بازی

گنجینه‌هایی که با ذوب شدن یخ کشف شدند

این تیر چوبی اسباب‌بازی که ۲۶ سانتی متر طول دارد به سال ۶۰۰ میلادی بازمی‌گردد و می‌تواند اطلاعات جدیدی درباره دوران کودکی در این دوره از تاریخ را در اختیار ما بگذارد. شاید یک کودک حین تمرین این تیر را در برف گم کرده و فکر کرده بود آن را برای همیشه از دست داده است، اما این تیر اکنون و پس از گذشت ۱۴۰۰ سال همچنان سالم باقی مانده است. با این‌که این تیر یک اسباب‌بازی است، اما استفاده از آن اهمیت بسیار زیادی داشت؛ چراکه در آن زمان شکار کردن منبع اصلی تامین غذا بود و کسب مهارت در استفاده از تیر و کمان می‌توانست در مرگ و زندگی تاثیرگذار باشد.

تیرهای واقعی

گنجینه‌هایی که با ذوب شدن یخ کشف شدند

گوزن صید اصلی شکارچیان در کوه‌های یخ‌زده نروژ بود و تیرهای تاریخی با نوک آهنین در قله کوه «Sandgrovskaret» کشف شده‌اند. باستان‌شناسان شاهد افزایش کشف آثار تاریخی متعلق به «اواخر عصر یخبندان کوچک» (دوره‌ای معادل ۵۳۶ تا ۶۶۰ میلادی) شده‌اند، که فوران آتشفشان‌ها و ابر غبار، دمای کره زمین را کاهش داده بود.

مخفیگاه شکار عصر آهن

گنجینه‌هایی که با ذوب شدن یخ کشف شدند

باستان‌شناسان بقایای پنج تیر را در یک مخفیگاه سنگی شکار، در کوهستانی واقع در نروژ کشف کردند. این مخفیگاه‌ها برای این ساخته شده بودند که شکارچیان عصر آهن را از دید پنهان کنند. چنین مخفیگاه‌هایی اهمیت زیادی داشتند، چراکه این تیرهای بدوی فقط از فاصله ۲۰ متری کارایی داشتند و گوزن‌های شمالی معمولا موجودات بسیار خجالتی هستند.

اوتسی، مرد یخی

گنجینه‌هایی که با ذوب شدن یخ کشف شدند

یکی از مشهورترین اکتشافاتی که با ذوب شدن یخ‌های کوهستان اروپا حاصل شد، بقایای به‌جامانده از مردی به نام «اوتسی» ‌ است که ۵۳۰۰ سال پیش در گذرگاهی واقع در کوه‌های آلپ درگذشت. باستان‌شناسان در کنار این مرد، ‌ بقایای یک تبر با تیغه مسی را نیز کشف کردند.

کفش عصر برنز

این کفش ۳۰۰۰ ساله که در سال ۲۰۰۷ کشف شده است، ‌ قدیمی‌ترین کفشی است که تاکنون در نروژ کشف شده است و یکی از اکتشافات مهم در کوهستان‌های نروژ محسوب می‌شود. اندازه این کفش چرمی، ‌ امروزه معادل اندازه سایز ۳۴ یا ۳۵ در ایالات متحده است و نشان می‌دهد به یک زن و یا یک کودک تعلق داشته است. این کفش به همراه چندین تیر و بیل چوبی کشف شد.

انتهای پیام

  • سوره
  • بانی مد
  • ابرآروان
  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • – ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • – نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *