سلیمانی: پنالتیهای پرسپولیس و اخراج نشدن دروازهبان مس درست بود
کارشناس داوری به تحلیل قضاوت بازی پرسپولیس و مس کرمان پرداخت.
حیدر سلیمانی در گفتوگو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری فارس، در مورد قضاوت کوپال ناظمی و کمک داوران بازی مس کرمان و پرسپولیس اظهار داشت: این بازی صحنههای داوری زیادی داشت اما در کل عملکرد نظامی و کمکهایش خوب بود. در دقیقه 21 اعلام پنالتی روی مهدی عبدی کاملاً صحیح بود زیرا آرمان شهدادنژاد پای بازیکن پرسپولیس را زد.
وی افزود: در دقیقه 30 آرمان شهدادنژاد بیرون از محوطه جریمه توپ را با دست لمس کرد اما باید این موضوع را در نظر گرفت. دروازهبان هم مانند مدافع در خارج از محوطه جریمه تبدیل به یک مدافع میشود. زمانی هند مدافع را در نظر میگیریم که دستش فضایی را اشغال کرده باشد اما دست شهدادنژاد فضایی اشغال نکرده بود و برخورد توپ به دست او عمدی نبود. به همین دلیل تصمیم داور برای ادامه بازی درست بود. حتی قصد داشت دستش را داخل بدنش نزدیک کند تا با توپ برخورد نداشته باشد. به همین دلیل برخورد توپ به آرنجش هند محسوب نمیشود.
کارشناس داوری در مورد صحنه مربوط به گل دانیال اسماعیلیفر توضیح داد: در آن صحنه آفساید به درست تشخیص داده شد زیرا زننده گل پیش از ضربه ترابی یک سر و گردن درون آفساید قرار داشت همچنین اعلام پنالتی به سود پرسپولیس در دقیقه 85 هم کاملاً درست بود زیرا مدافع مس اصلاً به توپ ضربه نزد بلکه به پای آلکثیر ضربه زد.
آیینهای «رمضانخوانی» و «سحرخوانی» از جمله میراث ناملموس استان سیستان و بلوچستان است که هر سال در ماه رمضان برگزار میشده و در سال ۱۳۹۱ به ترتیب با شمارههای ثبت ۹۲۱ و ۹۲۰ در فهرست میراث ناملموس کشور به ثبت رسیدهاند.
علیرضا خسروی ـ کارشناس میراثفرهنگی سیستان و بلوچستان ـ درباره آیین «رمضانخوانی» یا «رمضونیکه» به ایسنا گفت: این مراسم با چارچوب و شکل خاصی در ماه رمضان اجرا میشده است. در این مراسم گروهی از بزرگان روستا جمع میشدند و به در خانهها میرفتند و ترانههایی که اشعاری در وصف ماه رمضان داشت، میخواندند. شعرهای رمضانخوانی در برخی از کتابها چاپ شده است، به عنوان مثال در کتاب «مردمشناسی محمد اعظم سیستانی» این اشعار گردآوری شده است.
«رِمَضو الله الله/ رِمَضو رمضو الله/ خوش نوم خدا، ماه رمضان آمد مهمان خانههایتان کنید/ خروس یک ساله را برایش قربانی کنید، خروس یک ساله که در برابر عظمت این ماه هدیهای ناقابل است/گاو و گوساله را برایش قربانی کنید» نمونهای از اشعاری است که به گفته این کارشناس میراث فرهنگی، در مراسم رمضانخوانی به زبان محلی خوانده میشود.
خسروی ادامه داد: شعر «رمضانخوانی» برای هر خانه ممکن بود که متفاوت باشد و بسته به موقعیت خانۀ مورد نظر، ابیاتی را به شعر اضافه میکردند، مثلا اگر خانه، پسر دمبخت داشت، شعری در وصف دامادی او خوانده میشد. اهالی خانهها نیز هدیههایی به گروه رمضانخوان پیشکش میکردند. یکی از افراد گروه نیز «جُلیکش» نام داشت که هدایا و نذریهای مردم را جمعآوری میکرد. این هدایا معمولا بین نیازمندان توزیع میشود.
به گفته او، کلهقند، خرما، گندم و جو از اقلامی بود که در گذشته به «جولیکش» داده میشد، اما این روزها بیشتر پول یا شیرینی جمعآوری میشود. از گذشته تا امروز هم اگر خانوادهای نمیتوانست هدیهای پیشکش کند کاسه آبی به رمضانخوانها میداد که نشانه سرزندگی و تازگی است.
کارشناس میراثفرهنگی سیستان و بلوچستان درباره ماهیت «رمضونیکه» گفت: در باورهای اسلامی ماه رمضان ماه مهمانی خداست، اما مردم سیستان و بلوچستان بر این باورند رمضان نام خوش خداست و با فرارسیدن رمضان، باید آنها میزبان رمضان باشند و به پیشواز آن بروند. بنابراین با آیین رمضونیکه یا رمضانخوانی به استقبال این ماه مبارک میروند تا آن را مهمان خانههایشان کنند و این ریشه در مهماننوازی مردم این خطه دارد.
او ادامه داد: البته آیین «رمضانخوانی» این روزها کمرنگ شده و شاید فقط در چند شب آن هم تا قبل از نوزدهم ماه مبارک رمضان اجرا شود.
در این زمینه بخوانید: «رمضونیکه» آیینی با سابقه ۱۴۰۰ ساله
خسروی با بیان اینکه «سحرخوانی» نیز از آیینهای دیگر سیستانیها در ماه رمضان بوده است، گفت: در گذشته پیدا کردن زمان سحری برای مردم دشوار بوده است، مُلا یا بزرگ دِه از طریق ستارهها زمان سحر را تشخیص میداد و با خواندن اشعار یا آیات قرآن روی پشتبام مردم را از مان سحر مطلع میکرد تا مردم بیدار شوند تا قبل از اذان سحری بخورند. یا گاهی عدهای با طبل به کوچهها میرفتند تا مردم را بیدار کنند.
او ادامه داد: یکی دیگر از روشهای تشخیص سحر از طریق دیوارهای کاهگلی خانهها بود، مُلای دِه هر زمان که میتوانست در تاریکی شب کاهگلها دیوارها را ببیند، یعنی هنگام سحر بوده و آسمان کمی روشن شده است و شروع به «سحرخوانی» میکرد.
خسروی گفت: امروز هم با آمدن تلویزیون و رادیو دیگر مراسم «سحرخوانی» اجرا نمیشود، اما به دلیل اهمیت برگزاری آن در گذشته و یادآوری این رویداد خاص که برای پاسداشت «سحر» برگزار میشد، در فهرست آثار ناملموس به ثبت رسیده است.
انتهای پیام
در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
-لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
-«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
– ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بیاحترامی به اشخاص، قومیتها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزههای دین مبین اسلام باشد معذور است.
شرایط 2 بازیکن پرسپولیس برای حضور دربی شماره 100 نامشخص است.
به گزارش خبرگزاری فارس، تیم فوتبال پرسپولیس فردا در حالی در کرمان به مصاف مس این شهر میرود که 2 بازیکنش را به دلیل مصدومیت برای این بازی از دست داد.
محمد عمری و سیامک نعمتی که در تمرین امروز هم همراه با سایر بازیکنان تمرین نکرده بودند برای بازی فردا در لیست پرسپولیس قرار ندارند.
پرسپولیس هفته آینده به مصاف استقلال خواهد رفت و هنور مشخص نیست که این 2 بازیکن به دربی شماره 100 خواهند رسید یا نه. در صورتی که شرایط مصدومیت عمری و نعمتی حاد باشد احتمالا در بازی با استقلال که سوم ازدیبهشت برگزار خواهد شد غایب خواهند بود.
کادر پزشکی پرسپولیس هنوز واکنشی به نوع و میزان مصدومیت این دو بازیکن نداشته است.
«گولاچ» نان محلی و نذری سمنانیهاست که در آیین «برات» که در شبهای قدر برگزار میشود، برای شادی روح اموات خیرات میشود.
هانی رستگاران ـ مسؤول ثبت آثار و حرایم میراث ملی استان سمنان ـ در گفتوگو با ایسنا با بیان اینکه ایرانیان باستان همیشه برای مردگان و اموات خود احترام خاصی قائل و همواره در پی آن بودند که روح درگذشتگانشان در آرامش بوده و از آنها راضی باشد و میتوان گفت که پس از ظهور اسلام نیز این سنت باستانی با رنگ و بوی اسلامی به اجرا در میآید، افزود: در طول سال ایرانیان به بهانههای مختلف با ذکر نام و یاد اموات و پاسداشت و خیرات برای روح مردگان مراسمی این چنینی را برگزار میکنند که از آن جمله میتوان به روز «عرفه یا علفه زنده» و «عرفه یا علف مرده» در روزهای پایانی سال اشاره کرد. پنجشنبه آخر سال نیز شاید شاخصترین روز برای سهیم کردن مردگان در خوشحالی و خیرات زندگان است که در اقصی نقاط ایران با رفتن به آرامستانها برگزار میشود.
او اضافه کرد: آیین «برات» نیز عنوان مراسمی است که هر ساله در سه شب از شبهای قدر در ماه مبارک رمضان و همچنین از ۱۲ تا ۱۵ شعبان برگزار میشود. «برات» آیینی برای پاسداشت روح مردگان، توجه و یادآوری پیشینیان و درگذشتگان و بهرهمندی مردگان از خیرات زندگی است. همچنین با برگزاری چنین مراسمهایی یاد و خاطره آنها در بین اعضای خانواده زنده نگه داشته میشود و فرهنگ خیرات و صدقه گسترش مییابد.
به گفته این کارشناس ثبت میراث فرهنگی، در طول این سه روز خوراکیهای مختلفی به نیت «برات» خیرات میشود، اما خوراکی مخصوص و ویژه آن، که در سمنان نیز طبخ میشود، نان «گولاچ» نام دارد و سمنانیها این نان نذری را به نیت شادی روح در گذشتگان در آیین «برات» تهیه میکنند و در گورستانها و بین همسایگان خود تقسیم میکنند.
رستگاران با بیان اینکه نان محلی «گولاچ» با شماره ۱۱۱۵ به نام «گولاچ، مهارت نان سنتی آئین برات در سمنان و مهارت پخت آن» در تاریخ ۳۰ دی ماه سال ۱۳۹۴ در فهرست میراث ناملموس کشور ثبت شده است، درباره شیوه تهیه این نان توضیح داد: آرد، زردچوبه، روغن کنجد، دارچین و شکر از مواد اولیه نان گولاچ است. برای تهیه این نان نذری ابتدا زرد چوبه را خوب میسایند و سپس با آب مخلوط میکنند و با این مایع آرد را خمیر میکنند و مایه خمیر (خمیر ترش) به آن میزنند. خمیر را میگذارند تا ورم کند. پس از آن خمیر را به چونههای کوچک تقسیم و پهن میکنند و روی مرزه پهن میکنند. هرچونه دایرهای با شعاع ۲۰ تا ۲۵ سانتی متر در میآید. سپس روغن کنجد را در ماهیتابه داغ میکنند و چونههای پهن شده را یکی یکی از پشت و رو در ماهی تابه سرخ میکنند. وقتی نان سرخ شده را از ماهیتابه خارج کردند مخلوط دارچین و شکر را که از قبل آماده شده روی آن میپاشند.
مسؤول ثبت آثار و حرایم میراث ملی استان سمنان اضافه کرد: نکته قابل توجه در تهیه «گولاچ» استفاده از روغن کنجد برای سرخ کردن نانها است. به گونهای که قدیمیها اعتقاد دارند اگر این نان با روغن کنجد سرخ نشود یا غیر از «برات» پخته شود، خیر آن به اموات نمیرسد.
انتهای پیام
در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
-لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
-«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
– ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بیاحترامی به اشخاص، قومیتها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزههای دین مبین اسلام باشد معذور است.
ایسنا/اردبیل مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل گفت: رویداد ۲۰۲۳ اردبیل فرصت مناسبی برای معرفی قابلیتها و ظرفیتهای گردشگری و بهرهمندی از مزایای آن برای توسعه همه جانبه استان است.
حسن محمدی ادیب، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل در گفتگو با ایسنا با اشاره به انتخاب استان اردبیل به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای عضو اکو در سال ۲۰۲۳ میلادی اظهار کرد: در سومین نشست وزاری گردشگری کشورهای عضو اکو در شهر خجند تاجیکستان در سال ۱۳۹۸، اردبیل بهعنوان پایتخت گردشگری اکو در سال ۲۰۲۳ انتخاب شد که مهمترین اتفاق و رویداد برای استان اردبیل در حوزه گردشگری محسوب می شود.
محمدی ادیب بیان کرد: تاکنون ۱۸ برنامه ملی و بینالمللی برای اجرا در رویداد اردبیل ۲۰۲۳ پایتخت گردشگری کشورهای عضو اکو مصوب شدهاند و در ادامه برنامههای دیگری نیز به این مجموعه اضافه میشوند.
وی ادامه داد: دستگاه های اجرایی مختلف نیز برنامه های خود را علاوه بر ۱۸ برنامه مصوب به اداره کل میراث فرهنگی استان اردبیل ارائه نموده اند که با همکاری بین بخشی و اعلام آمادگی سازمان ها و ادارات مختلف به صورت اثرگذار در سطح استان اجرا خواهد گردید.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل ضمن اشاره به جاذبههای منحصربهفرد زندگی عشایری برای گردشگران و پررنگتر بودن این قابلیت در شمال استان گفت: ششم و هفتم اردیبهشت ماه برنامههای مختلفی در اردبیل اجرا میشود و در شهرستان بیلهسوار نیز جشنواره بینالمللی کوچ عشایر شاهسون مغان برگزار خواهد شد که این مهم فرصت مناسبی برای استان است که امید میرود با اجرای برنامه های مصوب و آتی شاهد ثمربخشی هر چه بیشتر این رویداد برای توسعه استان باشیم.
وی به برنامه های مصوب در رویداد ۲۰۲۳ اشاره کرد و گفت: از جمله مهمترین این برنامه ها می توان به برگزاری شبهای فرهنگی اردبیل در ۹ کشور عضو اکو، برگزاری نشست های علمی، برگزاری کنفرانس ها و همایش های بین المللی، نشست وزرای گردشگری در اردبیل و برنامه های متعدد دیگر اشاره کرد.
محمدی ادیب از فعالیت ۶ کمیته در زیرمجموعه ستاد برگزاری رویداد ۲۰۲۳ اردبیل خبر داد و افزود: برای هماهنگی های بیشتر و تقسیم کار، کمیتههای اقتصادی؛ زیرساختها و امور شهری؛ پشتیبانی؛ فرهنگی، آموزشی و اجتماعی؛ انتظامی و تبلیغات تشکیل یافتند.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل در خصوص مهمترین اهداف برگزاری رویداد ۲۰۲۳ اظهار کرد: اهداف زیادی در برگزاری این رویداد دنبال می شود که از مهمترین آنها می توان به برندسازی گردشگری استان اردبیل در سطح بین المللی، معرفی هویت تاریخی و فرهنگی استان اردبیل و تاکید بر اشتراکات فرهنگی با کشورهای عضو اکو، تولید محتوا در خصوص جاذبه های گردشگری استان اردبیل، توسعه زیرساخت های گردشگری استان، جذب سرمایه گذاران ملی و بین المللی اشاره کرد.
محمدی ادیب بیان کرد: برگزاری رویداد اردبیل ۲۰۲۳ تنها بر عهده اداره کل میراث فرهنگی استان نیست و سایر نهادها، دستگاههای اجرایی و تشکلهای مردم نهاد نیز در این راستا نقش مهمی دارند و امید است با همکاری بخش های دولتی، عمومی و خصوصی بتوانیم از مزایای این فرصت بسیار مهم در راستای توسعه همه جانبه استان اردبیل بهره مند شویم.
انتهای پیام
در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
-لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
-«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
– ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بیاحترامی به اشخاص، قومیتها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزههای دین مبین اسلام باشد معذور است.
سرمربی آلمانی در اولین دیدارش با بازیکن بایرن مونیخ، اقدامی جالب توجهی را به ثبت رساند.
به گزارش خبرگزاری فارس، کینگلزلی کومان، ستاره مونیخی باواریاییها در خصوص آمدن توخل به جای ناگلزمان به عنوان سرمربی بایرن مونیخ اظهاراتی جالبی به ثبت رساند.
کومان در مصاحبه با سایت تلهفوت گفت: وقتی توخل عنوان سرمربیگری بایرن مونیخ را برعهده گرفت، ما در اردوی تیم ملی بودیم. پس اولین بار زمانی او را دیدم که از اردوی تیم ملی به کمپ بایرن بازمیگشتم. وقتی او را دیدم، او یک سیلی به صورت من زد و گفت که من یک فینال لیگ قهرمانان اروپا را به تو باختم.
وی ادامه داد: ما الان نیاز داریم که یک بار دیگر با هم به قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا دست یابیم. این همان فوتبالی است که ما دوستش داریم.
توخل به عنوان سرمربی پاریسنژرمن در فینال لیگ قهرمانان اروپا مقابل بایرن مونیخ تن به شکست داد. گل برتری باواریاییها را کینگزلی کومان در آن مسابقه به ثمر رساند.
امشب در چارچوب رقابتهای لیگ قهرمانان اروپا، بایرن مونیخ میهمان منچسترسیتی در دور رفت یک چهارم نهایی است.
توماس توخل که به تازگی جانشین ناگلزمان در مونیخ شد، قرار است در مهمترین آزمون خود با پپ گواردیولا رقابت کند.
دولت ایتالیا قصد دارد آشپزی ایتالیایی را به عنوان نامزد امسال برای پیوستن به فهرست میراث فرهنگی ناملموس یونسکو معرفی کند.
به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری ایتالیایی آنسا، دولت ایتالیا بنا به پیشنهاد وزرای کشاورزی «فرانچسکو لولوبریجیدا» و فرهنگ «جنارو سانگولیانو» تصمیم گرفته است که آشپزی ایتالیایی را امسال برای ثبت در فهرست میراث فرهنگی ناملموس بشریت در یونسکو معرفی کند.
این پرونده توسط وزارت خارجه به یونسکو ارسال میشود و روند ارزیابی آغاز خواهد شد که حداکثر تا دسامبر ۲۰۲۵ تکمیل میشود. در این پرونده غذاهای و آشپزی ایتالیایی به عنوان «ترکیبی از شیوههای اجتماعی، آیینها و حرکات مبتنی بر بسیاری از طعمهای محلی» تعریف شده است.
این سنتها نشاندهنده تنوع زیستفرهنگی کشور ایتالیاست و بر مبنای وجه مشترک درک لحظۀ تهیه و مصرف غذا به عنوان فرصتی برای گپ و گفتوگو است. این پرونده توسط پروفسور دانشگاه «LUISS» رم (پیر لوئیجی پتریلو)، نوشته شده است.
کشور ایتالیا تاکنون ۱۷ مورد از آئین و سنتهای خود را در فهرست میراث فرهنگی ناملموس یونسکو به ثبت جهانی رسانده است. همچنین این کشور با ثبت ۵۱ محوطه در فهرست میراث جهانی یونسکو از این حیث در رتبه نخست جهان قرار دارد.
انتهای پیام
در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
-لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
-«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
– ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بیاحترامی به اشخاص، قومیتها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزههای دین مبین اسلام باشد معذور است.
پایان کار فرنگیکاران با 5 طلا، 2 نقره و یک برنز/ شاگردان رنگرز سال را با قهرمانی آسیا آغاز کردند
ملیپوشان کشتی فرنگی کشورمان با قهرمانی در آسیا سال خود را آغاز کردند.
به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری فارس، مسابقات مقدماتی پنج وزن دوم سی و سومین دوره رقابتهای کشتی فرنگی بزرگسالان قهرمانی آسیا، صبح امروز (دوشنبه) در شهر آستانه قزاقستان برگزار شد که در پایان 2 نماینده کشورمان به دیدار فینال راه یافتند و 2 نماینده دیگر نیز راهی دیدار رده بندی شدند.در پایان مسابقات این دوره از رقابتها شاگردان حسن رنگرز با کسب 4 مدال طلا ( پویا دادمرز در ۵۵، ایمان محمدی در ۶۳، ناصر علیزاده در ۸۷ و امین میرزازاده در وزن ۱۳۰ کیلوگرم) و 2 مدال نقره ( امین کاویانی نژاد در وزن ۷۷ و رضا عباسی در وزن 67 کیلوگرم ) و یک برنز ( علیرضا مهمدی در وزن 82 کیلوگرم ) به کار خود به پایان بردند. در این رقابتها کاویانی نژاد روز گذشته به دلیل آسیبدیدگی در فینال به میدان نرفت و به مدال نقره رسید. مهدی محسن نژاد هم مقابل حریف خود شکست خورد و از دور رقابت ها کنار رفت.
ملی پوشان کشورمان در اتفاقی نادر در خاک هیچ امتیازی از دست ندادند و همچنین در اوزان ۵۵، ۶۳، ۷۷ و ۱۳۰ کیلوگرم نمایندگان کشورمان امتیازاتی که از دست دادند تنها از طریق پوئن اخطار خاک بود. پویا دادمرز در وزن ۵۵ کیلوگرم، با کسب ۳ پیروزی مقابل حریفانی از ژاپن، ازبکستان و هند سومین مدال طلا تاریخ کشتی فرنگی ایران را بعد از حمید سوریان و پویا ناصرپور در این وزن بدست آورد. ایمان محمدی در وزن ۶۳ کیلوگرم، در این رقابتها مقابل حریفانی از کشورهای هند، کره جنوبی و ازبکستان ۲۷ امتیاز کسب کرد و بدون از دست امتیاز، اولین مدال طلای تاریخ کشتی فرنگی ایران در طول برگزاری سی و سه دوره این رقابت ها در وزن ۶۳ کیلوگرم را به نام خودش ثبت کرد. ناصر علیزاده نماینده وزن ۸۷ کیلوگرم کشورمان در این مسابقات، با عبور از نمایندگان کشورهای ژاپن، هند و قزاقستان برای سومین دوره متوالی عنوان قهرمانی این وزن را در قاره کهن برای کاروان کشورمان به ارمغان آورد. امین میرزازاده در وزن ۱۳۰ کیلوگرم، نماینده قرقیزستان، ازبکستان و چین را از پیش رو برداشت و چهارمین مدال طلا ایران را در روز نخست این مسابقات صید کرد، میرزازاده در این دوره از مسابقات با کسب ۲۰ امتیاز و بدون از دست دادن امتیازی این عنوان را کسب نمود.
نتایج کشتی گیران کشورمان در این مسابقات به شرح زیر است:
در وزن 55 کیلوگرم پویا دادمرز پس از استراحت در دور نخست، در دور دوم و در مرحله یک چهارم نهایی با نتیجه 8 بر صفر تایگاه اونیشی از ژاپن را مغلوب کرد و به مرحله نیمه نهایی راه یافت. وی در این مرحله با نتیجه 8 بر 1 از سد اختیار بوتیروف از ازبکستان گذشت و به دیدار فینال راه یافت. دادمرزدر این دیدار با نتیجه 3 بر 1 از سد روپین از هند گذشت و به مدال طلا دست یافت.
در وزن 60 کیلوگرم مهدی محسن نژاد پس از استراحت در دور اول، در دور دوم و در مرحله یک چهارم نهایی با نتیجه 4 بر 3 مغلوب یرنور فیداخمتوف از قزاقستان شد و به دیدار رده بندی رفت. وی با توجه به شکست حریفش در مرحله نیمه نهایی از دور رقابت ها کنار رفت.
در وزن 63 کیلوگرم ایمان محمدی پس از استراحت در دور اول، در دور دوم و در مرحله یک چهارم نهایی با نتیجه 9 بر صفر نیراج از هند را مغلوب کرد و به مرحله نیمه نهایی راه یافت. وی در این مرحله مقابل جین سئوب سونگ از کره جنوبی با نتیجه 9 بر صفر پیروز شد و به دیدار فینال راه یافت. محمدی در دیدار نهایی شرموخامد شریبجانوف از ازبکستان را با نتیجه 9 بر صفر شکست داد و به مدال طلا دست یافت.
در وزن 67 کیلوگرم رضا عباسی پس از استراحت در دور نخست در دور دوم و در مرحله یک چهارم نهایی با نتیجه 8 بر صفر بیگ میرات نوباتوف از ترکمنستان را مغلوب کرد و به مرحله نیمه نهایی راه یافت. وی در این دیدار مقابل کیوتارو سوگابه از ژاپن با نتیجه 5 بر 1 مغلوب شد و به دیدار رده بندی رفت. عباسی در این دیدار به مصاف رازاک بیشیکیف از قرقیزستان می رود.عباسی در این دیدار به مصاف رازاک بیشیکیف از قرقیزستان رفت و با نتیجه 9 بر صفر مقابل این کشتی گیر شکست خورد و دستش به مدال برنز رقابتهای قهرمانی آسیا نرسید.
در وزن 72 کیلوگرم سجاد ایمن طلب پس از استراحت در دور نخست، در دور دوم و در مرحله یک چهارم نهایی با نتیجه 6 بر 1 ویکاس از هند را از پیش رو برداشت و به مرحله نیمه نهایی راه یافت. وی در این مرحله با نتیجه 9 بر صفر مقابل جیان تان از چین به پیروزی رسید و به دیدار فینال راه یافت. ایمن طلب در دیدار پایانی به مصاف ابراگیم ماگومادوف از قزاقستان می رود.سجاد ایمن طلب در دیدار فینال به مصاف ابراگیم ماگومادوف از قزاقستان رفت و توانست با نتیجه 5 بر 2 مغلوب این کشتی گیر شد و نایب قهرمان شد.
در وزن 77 کیلوگرم امین کاویانی نژاد در دور نخست با نتیجه 3 بر 1 ساجان از هند را مغلوب کرد. وی در دور بعد و در مرحله یک چهارم نهایی با نتیجه 1 بر 1 ریو لیو از چین را مغلوب کرد و به مرحله نیمه نهایی راه یافت. وی در این مرحله با نتیجه 3 بر 1 از سد دمیو ژاداریف از قزاقستان گذشت و به دیدار فینال راه یافت. کاویانی نژاد به دلیل مصدومیت از ناحیه زانو در دیدار پایانی حاضر نشد و به مدال نقره رسید.
در وزن 82 کیلوگرم علیرضا مهمدی پس از استراحت در دور نخست، در دور دوم و در مرحله یک چهارم نهایی با نتیجه 7 بر صفر مقابل و هالیشان باهیجیانگ از چین به پیروزی رسید و به مرحله نیمه نهایی راه یافت. وی در این مرحله با نتیجه 8 بر صفر مقابل آکیلبک تالنتبیکوف از قرقیزستان مغلوب شد و به دیدار رده بندی رفت. مُهمدی در این دیدار به مصاف روهیت داهیا از هند می رود.مُهمدی در این دیدار به مصاف روهیت داهیا از هند رفت و موفق شد این کشتیگیر را با نتیجه 5 بر یک از پیش رو بردارد و گردن آویز برنز را مال خود کند.
در وزن 87 کیلوگرم ناصر علیزاده پس از استراحت در دور اول، در دور دوم و در مرحله یک چهارم نهایی با نتیجه 1 بر 1 ماساتو سومی از ژاپن را مغلوب کرد و به مرحله نیمه نهایی راه یافت. وی در این مرحله با نتیجه 7 بر 2 سونیل کومار از هند را از پیش رو برداشت و راهی دیدار فینال شد. علیزاده در دیدار پایانی با نتیجه 8 بر صفر نورسلطان تورسینوف از قزاقستان را مغلوب کرد و سومین مدال طلا را برای کشورمان صید کرد.
در وزن 97 کیلوگرم مهدی بالی پس از استراحت در دور اول، در دور دوم و در مرحله یک چهارم نهایی با نتیجه 7 بر 5 مقابل یوتا نارا از ژاپن به برتری دست یافت و به مرحله نیمه نهایی راه یافت. وی در این مرحله مقابل یمینگ لی از چین با نتیجه 7 بر 1 به برتری دست یافت و راهی دیدار فینال شد. بالی در دیدار فینال با اوزور ژوژوپبکوف قهرمان آسیا از قرقیزستان کشتی می گیرد.مهدی بالی در دیدار فینال با اوزور ژوژوپبکوف قهرمان آسیا از قرقیزستان کشتی گرفت و توانست با نتیجه 7 بر4 این کشتی گیر را شکست داد و قهرمان آسیا شد.
در وزن 130 کیلوگرم امین میرزازده پس از استراحت در دور نخست، در دور دوم و در مرحله یک چهارم نهایی با نتیجه 9 بر صفر رومن کیم از قرقیزستان را مغلوب کرد و به مرحله نیمه نهایی راه یافت. وی در این مرحله با نتیجه 9 بر صفر تموربک نسیم اف از ازبکستان را شکست داد و به دیدار فینال راه یافت. میرزازاده در دیدار فینال با برتری 2 بر صفر مقابل لینگ ژی منگ از چین به مدال طلا رسید.
کاوش اضطراری محوطه باستانی «کلندی»، هسته اصلی بندر تاریخی تیس در چابهار، که قدمت آن تا سدههای نخستین میلادی پیشبینی شده است، با هدف آگاهی از آثار مدفون در بخشهای دست نخورده و مقدمات تهیه پرونده ثبتی آن آغاز شد.
به گزارش ایسنا، نوذر حیدری ـ سرپرست هیأت باستانشناسی محوطه کلندی ـ با اشاره به موقعیت مکانی این محوطه که در مرکز روستای امروزی «تیس»، از توابع بخش مرکزی شهرستان چابهار در ۵ کیلومتری شمال شهر چابهار و در محدوده سرزمینی منطقه آزاد تجاری صنعتی چابهار در جنوب شرقی استان سیستان و بلوچستان واقع شده است، در توصیف اهمیت تاریخی محوطه کلندی با این یادآوری که بندر تیس از پیشینۀ تاریخی بلندی برخوردار است، گفت: با وجود اینکه تاکنون به لحاظ پژوهشهای باستانشناختی و به طور مشخص کاوش، هیچ کار جدی در این محوطه صورت نگرفته است، پیشینۀ آن در منابع مکتوب به پیش از اسلام و سدههای نخستین میلادی بازمیگردد.
او در تشریح وضعیت امروزی این محوطه اظهارکرد: متاسفانه این محوطه در همه این سالها با وجود شناخته بودن به ثبت ملی نرسیده است و به واسطه قرار داشتن در مرکز روستا و ساختوسازهای بیرویه و غیرقانونی و فاقد مجوز، که از یک دهه پیش رشد بسیار فزایندهای داشته است، تقریبا در معرض نابودی کامل قرار دارد.
این باستانشناس افزود: بخشهایی از این محوطه (در حدود ۲۰ درصد) هنوز باقیمانده است که ضرورت ایجاب میکند تا ضمن نجات دادن بخشهای باقیمانده، از جزئیات و کم و کیف این استقرار اطلاعات بیشتری به دست آمده و مقدمات نجاتبخشی و ثبت ملی آن فراهم شده و از دستاندازی بیشتر به آن جلوگیری شود.
حیدری با بیان اینکه این محوطه برای نخستینبار در سال ۱۹۳۷ در نقشه توپوگرفی که ارل اشتاین (Aurel Stein) از روستا و بندر تیس تهیه کردهاند، معرفی شده (Stein,۱۹۳۷:۸۲) گفت: این محوطه از دو برجستگی شرقی و غربی تشکیل شده که بخشهای حاکمنشین بندر محسوب میشدهاند و بخشهایی از این دو برجستگی با وجود تفکیک اراضی و داشتن مالک شخصی هنوز ساختوسازی در آنها صورت نگرفته است.
سرپرست هیأت باستانشناسی محوطه کلندی افزود: کاوشها در برجستگی شرقی متمرکز و ترانشهای به ابعاد ۱۰×۵ متر ایجاد شده که حاوی عناصر متعدد معماری و فضاهای مختلف است و کاوش آن تا رسیدن به خاک بکر و کف فضاها ادامه خواهد یافت.
به گفته این باستانشناس، قطعات سفال لعابدار و دارای کتیبههای قرآنی، اشیاء برنزی و شیشه، از جمله یافتههای کاوش تا این مرحله هستند و مصالح اصلی ساخت عناصر معماری را قطعات ماسهسنگ تشکیل میدهد که در ابعاد مختلف هندسی تراش خورده و مورد استفاده قرار گرفتهاند.
حیدری، آگاهی از آثار مدفون در بخشهای دست نخورده محوطه و مقدمات تهیه پرونده ثبتی آن، نجاتبخشی آثار در معرض ساختوساز، کاوش و حفاظت آثار تاریخی مدفون در محدودههایی که در معرض ساختوساز هستند، مستندنگاری و آسیبشناسی محوطه و ارائه آن به استان سیستان و بلوچستان و پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری به منظور تامین اعتبار بیشتر برای کاوشهای باستانشناسی، حفظ، مرمت و احیاء آثار باقی مانده و نیمه تخریب شده، شناخت و بررسی دورههای تاریخی و استقراری در محوطه، تملک اراضی واقع شده در محوطه و آمادهسازی محوطه برای تبدیل به سایت موزه باستانشناسی را اهداف این پروژه، برشمرد.
او یادآور شد: کاوشهای اضطراری باستانشناسی در محوطه کلندی، هسته اصلی بندر تاریخی تیس، چابهار با مجوز پژوهشگاه میراثفرهنگی و گردشگری و مساعدت و همیاری دفتر گردشگری و میراثفرهنگی منطقه آزاد تجاری صنعتی چابهار در حال انجام است.
نام بندر تیس در متون تاریخی با املاهای مختلفی ثبت شده است، تیز، طیس و تیس، رایجترین املاهای نام این بندر است که املای نام تیز (Tiz) از بیشترین فراوانی برخوردار است.
بر پایۀ برخی مشابهتهای ظاهری در متون کلاسیک یونانی و تطبیق موقعیت جغرافیایی، برخی پیشنهاد دادهاند که قدمت این نام ممکن است تا زمان هخامنشی هم به عقب بازگردد.
غیر از این منابع کهن یونانی، کهنترین سند تاریخی که به نام این بندر (تیز) اشاره کرده، کتاب صوره الارض، تألیف محمد بن موسی خوارزمی (۱۸۴-۲۳۲.ه. ق) است. همچنین کتب معتبر جغرافیدانان و مورخان بزرگ دیگری از سدههای آغازین، میانه و متأخر اسلامی مانند اصطخری (سدۀ ۴ ه. ق.)، در المسالک و الممالک، مقدسی (سدۀ ۴ ه. ق.) در احسن التقاسیم به نام این بندر (تیز) اشاره کردهاند.
طبق این منابع، بندر تیز برای زمان کوتاهی یکی از مهمترین بنادر مُکران در کرانۀ دریای عمان به شمار میرفته که بازرگانان از طریق آن با بنادر تجاری شمال آفریقا و هندوستان در تماس و ارتباط بودهاند. هرچند اهمیت تیس و ارتباطات تجاری و بینالمللی آن قابل مقایسه با بنادر و جزایر بسیار معروف ایرانی خلیج فارس چون سیراف و کیش و هرمز نبوده است، اما جغرافیانویسان مسلمان از این بندر کوچک به مثابه تنها بندر تجاری در طول یک مسیر نسبتاً طولانی بین هرمز در دهانۀ خلیج فارس و بندر دیبل [Debal]، نزدیک دلتای مهرانرود (رود سند) نام بردهاند.
چنانکه در برخی منابع آمده است، (فانید، فانیذ، پانیذ) و نیشکر جزء مواد اصلی و اولیهای بوده است که از این بندر صادر میشده است. طبق این منابع، در شش سدۀ نخستین اسلامی، کرمان و مُکران جزء مهمترین و اصلیترین مراکز کشت نیشکر و تولید پانیذ بودهاند. هرچند مراکز اصلی کشت نیشکر و تولید پانیذ به صورت دقیق از سوی این مورخان ذکر نشده است.
حمدالله مستوفی در سال ۷۴۰ هجری قمری، در مورد نیشکر و نخلستان و تولیدات خرما در هرمز اشاراتی دارد (به نقل از La Straenge,۱۹۰۵:۳۴۲) اظهارات مستوفی قزوینی احتمالاً آخرین گواهیها مبنی بر کشت نیشکر و تولید پانید در منطقه است و پس از او هیچگونه اطلاعی در مورد تولیدات کشاورزی و اقتصادی منطقه تا پایان سدۀ ۱۹ میلادی در دست نیست.
در این سده است که احمد علیخان وزیری مینویسد که در ولایت کرمان (و طبعاً بلوچستان) مقدار کمی نیشکر تولید میشود و به تبع آن مقدار کمی نیز نیشکر تولید میشده است. با کاهش کشت نیشکر و تولید پانیذ (و سایر محصولات کشاورزی و اقتصادی)، تیس به تدریج افول کرده، اهمیت خود را از دست داد و جای خود را در زمان صفویه، نخست به بندرعباس و سپس به بنادر کوچکتر و کم اهمیتتری چون گواتر و پزم و پارک داد.
انتهای پیام
در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
-لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
-«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
– ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بیاحترامی به اشخاص، قومیتها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزههای دین مبین اسلام باشد معذور است.