• info@hipotrip.ir
  • ایران - مشهد

بی‌احترامی به کیومرث پوراحمد/ جنگ جهانی سوم در پکن/ اظهارات وزیر ارشاد درباره کشف حجاب هنرمندان

  • چهارشنبه / ۶ اردیبهشت ۱۴۰۲ / ۲۱:۴۹
  • دسته‌بندی: فرهنگ عمومی
  • کد خبر: 1402020603242
  • خبرنگار : 71619
  • چاپ
بی‌احترامی به کیومرث پوراحمد/ جنگ جهانی سوم در پکن/ اظهارات وزیر ارشاد درباره کشف حجاب هنرمندان

آخرین وضعیت فیلم آخر کیومرث پوراحمد و بی‌احترامی‌هایی که او را اذیت کرد، جدیدترین تجربه هنری مازیار لرستانی، سخنان کیانیان، فرمان آرا، تبریزی، برومند درباره «یک داود»، فروش ۱۰۴ میلیارد تومانی سینماها، حضور جنگ جهانی سوم در پکن، تازه‌هایی از چند نمایش جدید، اعلام پرسفرترین شهرها در آخرین تعطیلات، اظهارات وزیر ارشاد درباره هنرمندانی که کشف حجاب کردند و اظهارات جدید ضرغامی درباره سیم کارت‌ بدون فیلتر گزیدای از اخبار فرهنگی هنری چهارشنبه ششم اردیبهشت ماه بود.

به گزارش ایسنا، روز چهارشنبه علی قائم‌مقامی درباره آخرین وضعیت پروانه نمایش فیلم «پرونده باز است» به کارگردانی کیومرث پوراحمد که سال گذشته در جشنواره فجر رونمایی شد، توضیحاتی را به ایسنا ارایه کرد.

به گفته او «پس از جشنواره همان نسخه‌ای که در جشنواره به نمایش درآمد و سپس نسخه تدوین مجدد، توسط مدیران مربوطه قوه قضاییه دو بار مورد بازبینی قرار گرفت. مرکز رسانه‌ قوه، همکاری و تعامل خوبی همچون (صدور مجوز فیلمبرداری در زندان‌ها و دادگاه و بررسی نسخه نهایی) با فیلم داشت. چند روز قبل هم طی نامه‌ای به سازمان سینمایی نظر مساعد خود را اعلام کرد و تصور نمی‌کنم مشکل خاصی برای پروانه نمایش وجود داشته باشد و امیدوارم به‌زودی پروانه نمایش آخرین فیلم مرحوم پوراحمد صادر شود.»

مازیار لرستانی و جدیدترین تجربه هنری

خبری هم از جدیدترین تجربه هنری مازیار لرستانی داشتیم؛ لرستانی فیلم سینمایی «رهایی از شاوشنک» ساخته فرانک دارابونت را برای نابینایان توضیح‌دار کرد. این فیلم روز پنجشنبه ساعت ۱۹ از رادیو سوینا پخش می‌شود و پس از آن، روی سایت آن در دسترس مخاطبان قرار می‌گیرد.

سخنان کیانیان، فرمان آرا، تبریزی، برومند درباره «یک داود»

گزارشی هم از مراسم یادبود داود امیری فیلمبردار سینمای ایران در سالروز درگذشت‌اش داشتیم. بهرام بدخشانی، مرضیه برومند، فرید سجادی حسینی، محمدرضا سکوت، رضا کیانیان، بهمن فرمان آرا، کمال تبریزی و… در این مراسم سخنانی را به یاد او که «عاشق کار و زندگی بود» مطرح کردند.

این فیلمبردار شناخته‌شده سینما بامداد پنجم اردیبهشت سال ۱۴۰۱ به دلیل بیماری سرطان در سن ۴۹ سالگی از دنیا رفت. این مراسم شامگاه ۵ اردیبهشت ماه، در تالار سیف‌الله داد خانه سینما برگزار شد.

فروش ۱۰۴ میلیارد تومانی سینماها

در ادامه، موسسه سینما شهر، اسامی ۴۰ سینمای پرفروش کشور در فروردین ماه سال‌جاری را اعلام کرد. بنابر اعلام موسسه سینماشهر، فروش کل سینماهای کشور در فروردین ماه سال ۱۴۰۲ به بیش از ۱۰۴ میلیارد تومان رسیده که سهم فروش ۴۰ سینمای پرفروش کشور نزدیک به ۷۳ میلیارد تومان بوده است.

و این‌که فیلم سینمایی «طلا خون» از چهارشنبه (ششم اردیبهشت ماه) در سه پلتفرم نماوا، فیلم نت و فیلیمو از ساعت ۲۰ به صورت آنلاین اکران می‌شود.

جنگ جهانی سوم در پکن و خودنمایی ایرانی‌ها در سینمای جهان

سیزدهمین جشنواره فیلم پکن میزبان نمایش فیلم «جنگ جهانی سوم» به کارگردانی هومن سیدی است. این جشنواره از ۲۱ تا ۲۷ آوریل (از ۱ تا ۷ اردیبهشت) در چین در حال برگزاری است. ساخته هومن سیدی که اخیرا جایزه بهترین فیلم جشنواره استانبول ترکیه را دریافت کرده، نماینده رسمی سینمای ایران در شاخه بهترین فیلم بین‌المللی اسکار ۲۰۲۳ بود.

همچنین فیلم کوتاه «درون پوست» به کارگردانی و تهیه‌کنندگی مشترک شفق ابوسبا و مریم مهدیه در اولین حضور جهانی خود به بخش سینه‌فونداسیون‌ هفتادوششمین جشنواره فیلم کن راه یافت.

این در حالی است که پنجاه و هفتمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم «کارلووی واری» در کشور چک امسال بخش ویژه‌ای را با عنوان «تولدی دیگر: سینمای ایران اینجا و اکنون» برگزار خواهد کرد. این بخش ویژه شامل نمایش منتخبی از آثار منحصر به فرد ساخته شده در چهار سال گذشته از سینماگران مستقل ایرانی است.

و این‌که مستند «خانه خاموش» به کارگردانی فرناز جورابچیان و محمدرضا جورابچیان» در بخش «ویترین جهان» سی‌امین جشنواره بین‌المللی مستند هات‌داکس در کشور کانادا به روی پرده می‌رود.

از تئاتر چه خبر؟

در حوزه تئاتر نیز اعلام شد که دو نمایش جدید «۶۵۷» و «خوشدلان» از خرداد ماه به روی صحنه خواهند رفت.

شهرام گیل‌آبادی نمایش «۶۵۷» را درباره ماشین‌خواب‌ها روی صحنه می‌برد و به گفته او این اثر نمایشی هفته اول خرداد ماه در تالار استاد سمندریان تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه برود و به زودی اعضای گروه اجرایی آن معرفی می‌شوند. نمایش «خوشدلان» نیز به نویسندگی و با بازی سعید پورصمیمی و کارگردانی پریزاد سیف در تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه می‌رود.

از سویی نمایش «خواب غیب» به نویسندگی و کارگردانی علی کربلایی حسین یازدهم تا هجدهم اردیبهشت ماه و نمایش کمدی درام «بوفالوی آمریکایی» از روز ۱۰ اردیبهشت ماه در سالن استاد محمد پردیس تئاتر تهران روی صحنه می‌رود.

نمایش موزیکال «هفت خان اسفندیار» به تهیه کنندگی و کارگرانی حسین پارسایی روز چهارشنبه ششم اردیبهشت ماه ساعت ۱۸ در تالار وحدت روی صحنه رفت و همزمان با نخستین اجرای نمایش موزیکال «هفت خان اسفندیار» از قطعه «ایران» با آهنگسازی بردیا کیارس و پوریا خادم رونمایی شد.

اظهارات وزیر ارشاد درباره هنرمندانی که کشف حجاب کردند

همچنین وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه نشست هیات دولت درباره برخورد با بازیگرانی که بدون حجاب در مراکز عمومی و هنری حاضر می‌شوند گفت: کسانی که خارج از قانون رفتار کنند، طبق قانون با آنها برخورد می شود. از این رو ما اجازه نداریم به کسانی که کشف حجاب می کنند اجازه حضور در برنامه های هنری بدهیم.

جزئیات دو حراج هنری جدید

پیش از آغاز سال جدید خبرهایی از برگزاری دو حراج هنری جدید در ۱۴۰۲ رسید؛ حال عبدالرضا سهرابی – مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی -جزییاتی از این دو حراج مطرح و درباره آن‌ها توضیحاتی داده است. حراجی که به زعم او «در راستای ارائه آثار هنرمندان جوان‌تر و ایجاد امکان خرید آثاری با قیمت‌های متناسب برای همه اقشار جامعه خواهد بود.»

تهمورس پورناظری در «وحدت» به روی صحنه می‌رود

این در حالی است که تهمورس پورناظری پرفورمنس «باز آمدم» را دوازدهم و پانزدهم اردیبهشت‌ماه روی صحنه می‌برد. موسیقی این اجرا براساس موسیقی اصیل ایرانی، موسیقی تنبور و موسیقی معاصر در ترکیب با موسیقی کلاسیک و موسیقی الکترونیک است که داستان هر آهنگ را گروه حرکت اجرا خواهند کرد.

چند خبر کوتاه ادبی

ثبت‌نام یارانه اعتباری خرید کتاب ویژه بخش مجازی سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برای سازمان‌ها و نهادها از روز چهارشنبه آغاز شد.

همچنین در این روز مراسم بزرگداشت پرویز اذکایی با گرامی داشتن یاد او و برشمردن خدمات فرهنگی‌اش برگزار شد.

در این میان، فهرست شش نامزد نهایی جایزه ادبیات داستانی زنان با حضور دو برنده سابق و چند رمان اولی اعلام شد. برنده جایزه ادبیات داستانی زنان در سال ۲۰۲۳ در تاریخ ۱۴ ژوئن (۲۴ خرداد) اعلام می‌شود.

پرسفرترین شهرها در آخرین تعطیلات

دبیر ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر نیز با اعلام شهرهای شلوغ و پرمسافر و تشریح وضعیت سفر در تعطیلات عید فطر، به ایسنا گفت: میزان استفاده مردم از خوابگاه‌ها و مدارس آموزش و پرورش، خانه‌ها و ویلاهای اجاره‌ای و اقامتگاه‌های غیررسمی در مسافرت‌ها چهار برابر شده است.

ساختمان موزه بابُل وقف شده است؟

«موزه گنجینه بابل» به عنوان نخستین موزه استان مازندران در دهه ۷۰ در ساختمان بلدیه بابل افتتاح شد اما در طول یک دهه اخیر فراز و نشیب‌هایی را داشته تا جایی که حکم تخلیه و پلمب این ساختمان از سوی دادگاه صادر می‌شود. به دنبال طرح شکایتی در دادگاه با موقوفه اعلام کردن ساختمان موزه بابل، مالکیت این ساختمان تاریخی و سرنوشت نخستین موزه مازندران به چالش کشیده شده است،

به همین بهانه گفت‌وگویی با معاون میراث فرهنگی مازندران داشتیم که جزییاتی از سرگذشت این ساختمان شرح داد.

اظهارات جدید ضرغامی درباره سیم کارت‌ بدون فیلتر

همچنین وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در حاشیه جلسه دولت روز چهارشنبه گفت:هم‌چنان معتقدیم که باید سیم کارت مناسب برای رفع نیاز گردشگران تامین شود و این کار استدلال دارد نه تنها برای آنها (گردشگران خارجی) بلکه برای مجموعه های اصلی در کشور که خدمات مسافری می دهند باید این ظرفیت برای آنها فراهم شود. بعد از پیشنهادی که من دادم در کمیته‌های مربوطه که مسئول رسیدگی به این موضوع هستند مساله بررسی شده و تا حد زیادی مورد تصویب قرار گرفته و امیدوارم در چند روز آینده که نتیجه اعلام می شود بتوانیم این امکان را برای گردشگران فراهم کنیم.

در نهایت این‌که باستان‌شناسان بقایای مدفون‌شده یک دژ رومی با قدمتی از قرن دوم را در اسکاتلند کشف کردند. این دژ به همراه ۴۱ سازه دفاعی در امتداد دیوار آنتونین (حصار دفاعی ۶۵ کیلومتری از جنس سنگ و چوب) در اسکاتلند ساخته شده بود.

پیشنهادهایی برای خواندن:

داریم به زبان ظلم می‌کنیم

«شب‌های مافیا» چگونه به «پدرخوانده» رسید؟

انتهای پیام

  • سوره
  • بانی مد
  • ابرآروان
  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • – ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • – نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *