• info@hipotrip.ir
  • ایران - مشهد

حاشیه نگاری نمایشگاه گردشگری و صنایع دستی

حاشیه نگاری نمایشگاه گردشگری و صنایع دستی

حاشیه نگاری نمایشگاه گردشگری و صنایع دستی

هم رسانی

  • فیسبوک
  • لینکداین
  • توئیتر

امین جلالی شانزدهمین نمایشگاه بین المللی گردشگری تهران

نمایشگاه گردشگری و صنایع دستی که این روزها در تهران در جریان است، به گفته برخی حاضران آن، تب و تاب سال های گذشته را ندارد و تعداد مراجعه کنندگانش تا کنون، به کمتر از نصف هر سال رسیده است.

به گزارش «دنیای سفر»، نمایشگاه بین المللی گردشگری و صنایع دستی از ۱۸ تا ۲۱ بهمن ماه در محل نمایشگاه بین المللی تهران برپا شده است، از هر ورودی که وارد نمایشگاه بین المللی تهران شوید، ون هایی هستند که شما را تا بخش های اصلی همراهی می کنند.

اوایل صبح تعداد بازدیدکنندگان از این نمایشگاه اندک است و هر چه به ظهر نزدیک می شویم، بازدیدکنندگان بیشتری در نمایشگاه حاضر می شوند، اما بازدیدکنندگان از این نمایشگاه در بخش های مختلف صرفا تماشاگرانی هستند که به دلیل قیمت های بسته های سفر و صنایع دستی نمی توانند تصمیم قاطع و آنی برای خرید این خدمات بگیرند و این در حالی است متولیان گردشگری و صنایع دستی معتقدند این نمایشگاه با وجود زمان اندکی که پابرجاست، می تواند فرصت خوبی برای معرفی جاذبه ها و خدماتشان باشد.

با این حال، برخی کارشناسان حاضر در این نمایشگاه برگزاری چنین رویدادی را بدون دستاورد و از سر اجبار برای استان ها می دانند و معتقدند در وضع موجود با هزینه ای کمتر، می توان نمایشگاه مجازی برگزار کرد و همه استان های کشور و جهان از خدمات و شرایط سفر در ایران و محصولات صنایع دستی آگاه شوند و از این خدمات بهره مند شوند.

غرفه داران در نمایشگاه صنایع دستی نیز از شرایط فروش چندان راضی نیستند و فقط به معرفی محصولاتشان به مشتری ها و ارائه بروشور و یا اطلاعات بسنده می کنند. سالن های گردشگری نیز هنوز به گرمی و شلوغی سال های گذشته نشده اند و در دو روز گذشته بیش از آن که شاهد بازدیدکنندگان عمومی و مردم باشند، محلی برای رایزنی و فرصتی برای دیدار اهالی گردشگری بوده اند.

در حالی که شمار زیادی از بازدیدکنندگان این نمایشگاه، تهرانی ها هستند، یکی از غرفه داران صنایع دستی که بار اول است در این نمایشگاه شرکت می کند، می گوید که تصور دیگری از نمایشگاه داشته و فکر می کرده بخشی قابل توجهی از گردشگران خارجی هم در این نمایشگاه حضور دارند.

مردمی هم که برای بازدید از نمایشگاه آمده اند، دلیل تماشاچی بودن خود را به قیمت زیاد محصولات صنایع دستی و تورهای مسافرتی ربط می دهند. برخی هم می گویند صرفا برای بازدید آمده اند و از ابتدا قصد خرید نداشته اند. این در حالی است که تعداد بازدیدکنندگان دوربین به دست برای عکاسی از لباس محلی ها و چیدمان سنتی، نوازندگان محلی در برخی غرفه ها قابل توجه است.

برخی غرفه های خالی از بازدیدکننده است و برخی غرفه ها مملو از جمعیت که آن هم به لطف خوراکی و یا لباس های سنتی این غرفه هاست. بازار خوراکی های محلی و سنتی شاید داغ ترین بخش نمایشگاه مثل هر سال باشد؛ مردم تمایل بیشتری برای خرید سوغاتی نشان می دهد، جمع زیادی هم در نقش چشنده خوراک ظاهر شده اند.

یکی از بخش های حاشیه ساز این نمایشگاه به سالن های صنایع دستی مربوط می شود؛ سالن های ۷، ۸، ۹ و ۲۷ نمایشگاه بین المللی تهران به صنایع دستی اختصاص داده شده و این در حالی است که سالن ۸ به دلیل تهویه نامناسب و گرمای شدید، بسیاری از بازدیدکنندگان و حتی غرفه داران را کلافه کرده و روی مدت زمان بازدید و توقف بازدیدکنندگان تاثیر گذاشته است، عده ای فقط به دیدن چند غرفه ابتدایی اکتفا می کنند و سریع از بخش صنایع دستی خارج می شوند وغرفه داران هم از این شرایط دل خوشی ندارند.

بسیاری از فعالان گردشگری و صنایع دستی که در ماه های گذشته و حتی از زمان همه گیری کرونا شرایط سختی را پشت سر گذاشته اند و با محدودیت های اینترنت، فروش مجازی خود را از دست داده اند، بر این تصور بوده اند با حضور در نمایشگاه گردشگری و صنایع دستی تهران می توانند گوشه ای از زیان و خسارات خود را جبران کنند، اما دو روز نخست برپایی این نمایشگاه، چندان رضایت بخش نبوده و از استقبال کم و فروش اندک محصولات و خدمات ناراضی هستند.

نظر متخصصان و برخی فعالان گردشگری نیز بر این است که این نمایشگاه و برخی استان ها در سال های گذشته حضور قوی تری را به نمایش گذاشته بودند و امسال حضور ضعیف تر و کم فروغ تری را تجربه می کنند، هرچند امسال فضایی که به برخی استان ها داده شده، گسترده تر از هر سال است و شهرداری ها نیز حضور پررنگ تری به نسبت سال های گذشته دارند، با این حال خلوتی فضای برخی غرفه ها مشهود است.

هرچند تشخیص و نظر متولیان گردشگری و صنایع دستی بر این عقیده بوده اند که برگزاری این نمایشگاه و استمرار آن اثرگذار خواهد بود، اما برخی غرفه داران و شرکت کنندگان این پرسش را مطرح می کنند که در شرایط اجتماعی و اقتصادی موجود، آیا برگزاری چنین نمایشگاه هزینه بری، دستاوردی برای گردشگری و صنایع دستی خواهد داشت؟

1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *