• info@hipotrip.ir
  • ایران - مشهد

گونی های پوسیده را می خواهید جهانی کنید؟

گونی های پوسیده را می خواهید جهانی کنید؟

گونی های پوسیده را می خواهید جهانی کنید؟

هم رسانی

  • فیسبوک
  • لینکداین
  • توئیتر

ویکی مدیا میدان امام خمینی (ره) همدان

کم ترین توجهی به میدان امام همدان و بناهای قدیمی آن نشده و حتی چهرۀ نیمه مخروبۀ این خانه ها از داخل میدان نیز به راحتی هویداست.

به گزارش «دنیای سفر» میدان امام خمینی (ره) همدان را محور فرهنگی شهر می نامند، میدانی با قطرِ حدود ۱۵۰ متر که شش خیابان یا به اصطلاحِ شهرسازی، شش رینگ از این محور عبور می کند.

این میدان تاریخی در دورۀ پهلوی اول و با الهام گرفتن از سبک باروک اروپا، با تلفیقی از معماری ایرانی ساخته شد، معماری که امروزه از نظر ظاهری آن را بیشتر شبیه به میدان حسن آباد تهران می دانند.

میدان امام خمینی (ره) همدان به واسطۀ ساختمان های دو طبقۀ ساخته شده در اطراف میدان امام همدان و ارزش هایی که دارند، در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده اند، بناهایی که در طول سال های گذشته بیشتر کاربری تجاری داشته اند، اما به مرور یا به انباری تبدیل شده اند یا متروکه!

با وجود ثبت ملی شدنِ این میدان و ساختمان های آن و تدوین پروندۀ ثبت جهانی هگمتانه و ارایۀ آن به یونسکو از یک سو و قرار داشتن میدان امام در حریمِ هگمتانه از سوی دیگر، در طول سال های گذشته کم ترین توجهی به این میدان و بناهای قدیمی آن نشده و حتی چهرۀ نیمه مخروبۀ این خانه ها از داخل میدان نیز به راحتی هویداست. بناهایی که با وجودِ امکانِ بهره بردن از ضوابط میراثی برای گرفتن وام هایی مرمتی، هر روز ویران تر از قبل می شود.

1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *