• info@hipotrip.ir
  • ایران - مشهد

وبلاگ

فهرست با ارزش‌ترین بازیکنان جهان منتشر شد+ عکس

فهرست با ارزش‌ترین بازیکنان جهان منتشر شد+ عکس

یک موسسه ورزشی فهرست ۱۰ بازیکن با ارزش سال جدید میلادی را منتشر کرد.

فهرست با ارزش‌ترین بازیکنان جهان منتشر شد+ عکس

به گزارش خبرگزاری فارس، موسسه «مرکز بین‌المللی برای پژوهش‌های ورزشی» فهرست ۱۰ بازیکن باارزش سال ۲۰۲۳ را معرفی کرد که اغلب آن‌ها را ستارگان جوان تشکیل می‌دهد.

«جود بلینگهام» ستاره ۱۹ ساله تیم ملی انگلیس و باشگاه دورتموند با ۲۰۸ میلیون یورو در صدر این فهرست قرار دارد. «فیل فودن» هافبک- مهاجم منچسترسیتی نیز با ارزش ۲۰۰ میلیون یورو پس از هم‌وطن خود قرار گرفته است.

«کیلیان امباپه» مهاجم فرانسوی تیم پاری‌سن‌ژرمن و آقای گل جام جهانی ۲۰۲۲ قطر در رده سوم و «وینیسیوس جونیور» مهاجم برزیلی رئال مادرید در رده‌های چهارم و پنجم قرار دارند.

«ارلینگ هالند» مهاجم منچسترسیتی، «پدری» و «گاوی» زوج نابغه بارسلونا، «جمال موسالا» مهاجم بایرن مونیخ، «جوسکو گواردیول» پدیده جام جهانی ۲۰۲۲ و «فدریکو والورده» ستاره اروگوئه‌ای رئال مادرید در رده‌های پنجم تا دهم قرار دارند.

پایان پیام/

کاهش شدید ورود مسافر به مشهد در پی برودت هوا

حجت‌الاسلام حجت گنابادی‌نژاد در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص تعطیلی واحدهای اقامتی در مشهد اظهار کرد: حدود ۱۰۰ واحد اقامتی در مشهد جهت صرفه‎‌جویی در مصرف گاز با رضایت مالکان‌شان تعطیل شد که شامل ۳۰ هتل، ۲۹ هتل آپارتمان و ۲۷ مهمان‌پذیر می‌شود.

وی افزود: برای بازگشایی این واحدهای اقامتی تا زمانی که شرایط آب و هوایی بهبود پیدا کند منتظر تدابیر ستاد انرژی خراسان رضوی هستیم. همچنین مقرر شده است هتل‌هایی که امکان استفاده از سوخت دوم را دارند با تامین گازوئیل توسط شرکت نفت فعالیت خود برای میزبانی از زائران را ادامه دهند.

معاون فرهنگی، اجتماعی و زیارت استانداری خراسان رضوی گفت: در حال حاضر بحث، حفظ جان مردم است. نمی‌توانیم بگویم که زائر در سرمای مشهد یخ بزند و بگوییم مسئولیتی نداریم و یا اینکه در مشهد هتل‌ها را گرم نگه‌داریم آن وقت مردم تربت‌جام و روستاها از گاز محروم باشند؛ چراکه این وظیفه انسانی و اسلامی همه ما است.

گنابادی‌نژاد ادامه داد: طبیعتا اگر این هتل‌ها از بیمه‌های مرتبط برخوردار باشند، می‌توانند ضرر چند روز تعطیلی خود را جبران کنند؛ اما اگر تعطیلی‌های هتل‌ها ادامه یابد، برای جبران ضرر این تعطیلی‌ها کمک‌های جداگانه‌ای به آن‌ها خواهیم کرد.

وی تصریح کرد: پیش‌بینی ما این است که با این چند روز تعطیلی زمینه ورشکستگی هتل‌ها رقم نخورد. سال ۱۴۰۱ سال خوبی برای واحدهای اقامتی مشهد بوده است. پس از این نیز بهتر خواهد شد. اگر برودت هوا ادامه پیدا کند برای جلوگیری از ضرر و زیان‌های ناشی از آن باید با توجه به راهکارها و ظرفیت‌های قانونی به صرفه‌جویی در مصرف گاز کمک کنیم.

گنابادی‌نژاد خاطرنشان کرد: در این روزهایی که مشهد با برودت شدید هوا روبرو بوده است، به شدت با کاهش ورود زائر و مسافر روبرو بوده‌ایم.

انتهای پیام

پای مسی به سوال عجیب رونالدو از مقام سعودی باز شد!

پای مسی به سوال عجیب رونالدو از مقام سعودی باز شد!

ابرستاره پرتغالی سوال عجیبی از مقام عربستان کرد.

پای مسی به سوال عجیب رونالدو از مقام سعودی باز شد!

به گزارش خبرگزاری فارس، ترکی آل شیخ وزیر سابق ورزش عربستان و یکی از مقامات قدرتمند این کشور در ورزش درباره ملاقاتش با کریستیانو رونالدو صحبت کرد.

این مقام بلندپایه سعودی روز گذشته بازوبند کاپیتانی تیم منتخب الهلال و النصر را به رونالدو داد تا مقابل پاری سن ژرمن و مسی قرار بگیرد.

یک بازی نمادین و دوستانه پنجشنبه قرار است میان ستارگان النصر و الهلال با حضور رونالدو مقابل پاری سن ژرمن با حضور مسی در ریاض برگزار شود.

در همین رابطه ترکی آل شیخ از گفت‌وگوی کوتاهش با رونالدو خبر داد و گفت: رونالدو در این دیدار از من سوال کرد: من بهتر هستم یا مسی؟ من در پاسخ به رونالدو گفتم هیچ کدام، دیگو مارادونا بهترین بازیکن تاریخ فوتبال است.

پایان پیام/

ضعف‌ مشترک در سپاهان و استقلال چیست؟ / مورایس و ساپینتو، دو مرد متضاد از هم

ضعف‌ مشترک در سپاهان و استقلال چیست؟ / مورایس و ساپینتو، دو مرد متضاد از هم

کارشناس فوتبال کشورمان به بررسی شرایط دو تیم سپاهان و استقلال در آستانه بازی مهم هفته شانزدهم پرداخت.

ضعف‌ مشترک در سپاهان و استقلال چیست؟ / مورایس و ساپینتو، دو مرد متضاد از هم

حسین چرخابی در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری فارس، در خصوص تقابل سپاهان و استقلال در هفته شانزدهم لیگ برتر، اظهار داشت: در ابتدا باید بگویم من با جملاتی که در فوتبال ما عادی شده و می‌گویند شرایط فلان تیم با توجه به غیبت فلان بازیکن چنین و چنان است، موافق نیستم. تیم ها اول فصل نفرات خودشان را انتخاب می‌کنند. هر تیم باید در هر پست دو بازیکن خوب داشته باشد و برای مصدومیت‌ها و محرومیت‌ها برنامه ریزی کند.

نقطه ضعف مشترک در سپاهان و استقلال

وی افزود: دو تیم خیلی خوب ایران یک بازی بسیار حساس را برگزار می‌کنند که می‌توان گفت یک فینال زودرس در لیگ این فصل است. هم استقلال شانس برد دارد و هم سپاهان ولی در کل امیدوارم فوتبال زیبایی را ببینم و بازی خوبی ارائه شود. استقلال نشان داده می‌تواند فوتبال خوبی ارائه بدهد. سپاهان هم همیشه یک تیم هجومی بوده، چه در زمان سرمربیگری محرم نویدکیا و چه الان با هدایت مورایس، البته حوادث بازی هم واقعا تاثیر گذار است.

کارشناس فوتبال با بیان اینکه هر دو تیم نقطه ضعف مشابهی دارند، گفت: استقلال یک مهاجم تمام کننده و شش دانگ ندارد. سپاهان هم همینطور است. از موقعیت‌هایی که در طول یک بازی به دست می‌آورد به ندرت استفاده می‌کند. شانسی که سپاهان در بازی آخر خودش آورد این بود که آورده مغانلو هت‌تریک کرد و به همین خاطر شاید از نظر روحی وضعیت هجومی این تیم بهتر باشد. با اینحال استقلال اصلا تمام کننده خیلی خوبی ندارد. سپاهان می‌تواند روی مغانلو حساب کند اما استقلال همین را هم ندارد.

چرخابی تصریح کرد: استقلال در بازی آخر خودش تراکتور را برد اما با دو ضربه پنالتی این اتفاق افتاد. البته این تیم خیلی خوب بازی کرد و موقعیت‌های زیادی به دست آورد اما نتوانست از آن‌ها استفاده کند. متاسفانه مربیان در فوتبال ما بعد از بازی می‌گویند بدشانس بودیم. در فوتبال شاید خوش شانسی داشته باشیم اما چیزی به نام بدشانسی نداریم. اینکه من در 6 قدم توپ را به بیرون یا تیرک بزنم یعنی من دقت ندارم ولی تیم مقابل خوش شانس بوده که من نتوانستم از از ضعفش استفاده کنم. در کل شرایط هر دو تیم در فاز حمله یعنی ایجاد موقعیت و از دست دادن آن، مثل هم است. در این بازی هم به احتمال زیاد دو تیم شانس گل زیادی ایجاد می‌کنند اما باید ببینیم کدام یک از آن‌ها، می‌توانند از موقعیت‌های ایجاد شده بهتر استفاده کنند.

تفاوت مورایس با قلعه‌نویی و گل محمدی

وی در خصوص شرایط تیم سپاهان عنوان کرد: سپاهان مورایس پلن‌های متفاوت ندارد. مثلا روز بازی با پیکان که شکست خوردند باید با توجه به بازی بسیار فشرده پیکان، نقشه بازی را عوض می‌کرد اما این اتفاق نیفتاد. مشکل بعدی این است که تعویض‌ها به موقع انجام نمی‌شود. الان می‌توان 5 تعویض انجام داد و این یعنی باید از نفرات روی نیمکت بهتر و به موقع استفاده کرد. امیر قلعه‌نویی در گل گهر و یحیی گل محمدی در پرسپولیس این کار را خوب انجام می‌دهند. مشکل دیگری هم هست که اکثر تیم‌ها دارند؛ فاصله بین خطوط زیاد است و فشردگی لازم را به خصوص در دفاع کردن نمی‌بینیم. این مشکل را در تیم مورایس هم می‌بینیم به طوریکه گاهی فاصله مغانلو با دفاع وسط خودی 50 متر می‌شود. از مربیان خارجی انتظار می‌رود این مشکل را بهتر برطرف کنند.

نیمکتِ شلوغ، مشکل مهم استقلال

چرخابی گفت: در طرف مقابل مشکل مهمی که در استقلال وجود دارد، شلوغی نیمکت است. خیلی از بزرگترین بازیکنان دنیا هم گاهی به نیمکت خودی نگاه می‌کنند. رفتارها و مسائل حاشیه‌ای که بعضی اوقات برای استقلال و کنار زمین به وجود می‌آید، از طرف یک مربی کاملا حرفه‌ای قابل قبول نیست.

ساپینتو و مورایس، دو مردِ متضاد

وی افزود: مورایس و ساپینتو دقیقا دو آدم متضاد هستند. مورایس گاهی تبدیل به یک تماشاگر می‌شود. به اعتقاد من نه رفتار آن مربی خوب است نه این مربی، یک مربی باید شش دانگ حواسش به بازی باشد تا نقاط ضعف و قوت تیمش را در جریان بازی به خوبی متوجه شود. اینکه سر اوت یا اتفاقات کوچک تشنج به وجود بیاید، نتیجه‌اش این می‌شود که بازیکن روی خط دروازه توپ را به بیرون می‌زند. وظیفه مربیان و نیمکت نشینان یک تیم این است که تیم خودی را بررسی کنند اما در فوتبال ما جایگاه‌ها عوض شده، به طوریکه می‌توان گفت دستیاران، تیم داوری را بررسی و آنالیز می‌کنند! متاسفانه این نکات در فوتبال ما گم شده و به همین خاطر دچار افت شده‌ایم.

غیبت نورافکن و محبی، اشتباه بزرگ کی‌روش

چرخابی با بیان اینکه سپاهان و استقلال هر دو مدعی قهرمانی این فصل هستند، گفت: شکی نیست هر دو تهاجمی هستند و بازیکنان شاخصی دارند. یکی از بزرگترین اشتباهات کی‌روش این بود که نورافکن را از سپاهان و محبی را از استقلال به جام جهانی نبرد در صورتی که این دو بازیکن حق‌شان بود در تیم ملی بازی کنند. از طرفی هر دو تیم، دروازه‌بان ملی‌پوش دارند که می‌توانند تاثیرگذار باشند. بازیکنان خارجی آن‌ها نیز بازیکنان خیلی خوبی هستند. در استقلال خیلی تعجب می‌کنم یامگا که انقدر خوب می‌تواند موقعیت سازی کند یا اگر در موقعیت قرار بگیرد می‌تواند گلزنی کند، در دفاع راست چه می‌کند؟

خط هافبک استقلال دور از شرایط آرمانی

وی تصریح کرد: در سپاهان یکی از مشکلات این است که این تیم وینگرهای زیادی دارد. اگر روزی مغانلو در تیم نباشد چه اتفاقی می‌افتد؟ البته استقلال هم کم و بیش با این مشکل مواجه است. ضمن اینکه استقلال هافبک‌های خیلی خوبی دارد اما آن‌ها الان شرایط آرمانی ندارند. به عنوان مثال مهدی مهدی‌پور فصل قبل خیلی بهتر بازی می‌کرد. او باید بداند فوتبال فقط توپ را گرفتن و عوض کردن جناح نیست. یک هافبک باید خلاقیت داشته باشد.

پایان پیام/

انتشار «گزارش کمیاب کاوش دو گورستان مهم تاریخی»

به گزارش ایسنا، این کتاب ترجمه‌ فارسی «گزارش کمیاب کاوش دو گورستان مهم پیش از تاریخ» توسط «لویی واندنبرگ» است که شاگردان او «اِرنی هرینک» و «برونو اُوِرلت» گفته می شود آن را با دقتی بی‌نظیر در سال ۱۹۹۶ میلادی به چاپ رساندند. گورستان‌های هَکَلان و پَرچینه، کهن‌ترین و مهم‌ترین شواهد باستان‌شناختی از دامداران کوچ‌رو باستان (در ارتفاعات غرب ایران) و در نوع خود بی‌نظیر است.

ترجمه‌ این کتاب را «محسن زینی‌وند»، باستان‌شناس انجام داده و «عباس علیزاده» ـ باستان‌شناس پیشکسوت ـ مقدمه آن را نوشته است که فرصت مطالعۀ این اثر مهم را برای بسیاری از دانشجویان و پژوهشگران علاقمند فراهم کرده است.

لویی واندنبرگ، خاورشناس بلژیکی است که از ۱۹۴۴ تا ۱۹۴۸ میلادی در دانشگاه‌های بروکسل، آمستردام و لیدن در رشته‌های باستان‌شناسی و زبان‌های شرقی درس خواند.از سال ۱۹۵۷ میلادی استاد باستان‌شناسی و تاریخ خاور نزدیک در دانشگاه گان بود. برای کاوش‌های باستان‌شناختی، چندین‌بار به ایران سفر کرد و باستان‌شناسان بلژیکی به ریاست او به چندین کار پژوهشی در فارس و لرستان و پشتکوه دست زدند. در سال ۱۹۶۱ با همکاری گیرشمن نشریه‌ای به‌نام مطالعات ایران باستان به‌راه انداخت.

در بخش‌هایی از کتاب آمده است: «کوچ‌نشینی به معنی وسیع واژه، جابه‌جایی مکانی، در تهیه معاش است. از این منظر، تاریخ این‌گونه معیشت به قدمت نخستین جوامع انسانی در شرق و جنوب آفریقا است، اما کوچ‌نشینی استوار بر گله‌داری، نخست با تعقیب و مدیریت گله‌های بز و گوسفند وحشی در کوهستان‌های آناتولی و زاگرس آغاز شد و با اهلی‌کردن این دو نوع جانوری رفته رفته به شکلی درآمد که امروزه ما با آن آشنا هستیم. در واقع کوچِ فصلی ساکنان دوره‌ی نوسنگی در زاگرس توسط کوچ بز و گوسفند وحشی به آن‌ها تحمیل شده بود، زیرا با آغاز فصل پاییز، برف و سرما و کاهش گیاهان خوراکی در کوهستان، گله‌های بز و گوسفند به دشت‌های گرم‌تر و سبز مناطق جنوبی مانند دهلران و خوزستان مهاجرت کرده و جوامع انسانی نیز که معیشت آن‌ها با شکار و گردآوری گیاهان خوراکی و گندم و جوی وحشی تأمین می‌شد به دشت‌ها کوچ می‌کردند، اما با اهلی‌کردن بز و گوسفند در اواخر هزاره‌ هشتم پیش از میلاد مشکل تأمین آذوغه در بلندی‌های زاگرس در زمستان و در دشت‌های پست در تابستان از میان نرفت. تنها راه ادامه چنین شیوه معیشتی انطباق با طبیعت بود که نیازمند کوچ فصلی برای دامداران کوچ‌رو بود که تا امروز ادامه دارد.»

این کتاب در قطع وزیری، در ۲۴۴ صفحه همراه با جداول، نقشه‌ و تصاویر کاوش و اشیاء آن را از انتشارات دادکین می‌توان تهیه کرد.

انتهای پیام

مومنی: هجمه علیه ساپینتو مدیریت شده بود/ از قانون نویس فوتبال انتظار این حرف‌ها را نداشتیم

مومنی: هجمه علیه ساپینتو مدیریت شده بود/ از قانون نویس فوتبال انتظار این حرف‌ها را نداشتیم

عضو هیات مدیره باشگاه استقلال گفت: قانون نویس فوتبال که اینطور تجزیه و تحلیل کند از دیگران توقعی نداریم.

مومنی: هجمه علیه ساپینتو مدیریت شده بود/ از قانون نویس فوتبال انتظار این حرف‌ها را نداشتیم

محمد مومنی در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری فارس، در مورد اظهارات هوشنگ نصیرزاده پیرامون اینکه بازیکنان استقلال از کمک داور بازی مقابل تراکتور اطلاعات و شناخت داشتند، عنوان کرد: اولا به او تبریک مجدد و چندین باره می‌گویم که به باشگاه بزرگ تراکتور تشریف بردند. مردم غیور تبریز خیلی نسبت به فوتبال عرق دارند و هواداران بزرگی هستند. ما همیشه نصیرزاده را با قانون مترادف می‌دانستیم چون مطالعه زیادی در زمینه حقوقی و قانونی دارد.

ما هم در تبریز باختیم اما مدیرعامل استقلال حرفی نزد

عضو هیات مدیره باشگاه استقلال افزود: به خاطر فشار مدیریتی نصیرزاده را درک می‌کنیم ولی اینکه چنین صحبت‌هایی را بیان کند از او بعید بود که مثلا بگوید داور تهرانی است یا او را می‌شناختند! چه کسی داوران را نمی‌شناسد؟ همه داوران را همه اهالی فوتبال می‌شناسند. این طبیعی است. چرا مدیرعامل استقلال بعد از باخت در تبریز صحبت نکرد؟ فشار زیادی هم روی او بود اما حرفی نزد که چرا باختیم و چرا بردند. به هرحال نتیجه را واگذار کردیم. ما هم دوست نداشتیم در تبریز ببازیم. این اتفاق افتاد ولی به کسی ربط ندادیم.

مومنی با اشاره به پنالتی‌های استقلال در بازی حذفی مقابل تراکتور، اظهار داشت: خداراشکر همه کارشناسان داوری هم دو پنالتی را تایید کردند. این مساله سختی نیست. ما هم وقتی شکست خوردیم به تبریزی‌ها تبریک گفتیم. اینکه حاشیه سازی و فرافکنی کنیم از یک مدیر با سابقه بعید است. قانون نویس فوتبال که اینطور تجزیه تحلیل کند از دیگران توقعی نداریم.

مهاجم اسبق استقلال در خصوص شرایط فنی این مسابقه گفت: بازی بسیار خوبی بود. اعتماد به نفس ما مقداری کم بود ولی ساپینتو در این هفته خیلی زحمت کشید و فشار زیادی را تحمل کرد. حاشیه‌های زیادی برایش درست شده بود ولی با مدیریت خوب باشگاه و دلجویی از سرمربی، اعتماد به نفس خوبی به تیم و بازیکنان داده شد. اگر چه ترس از شکست درا ین بازی داشتیم اما موقعیت‌های مختلفی به وجود آوردیم. اگر بچه‌ها کمی دقت می‌کردند اجازه نمی‌دادیم بازی به وقت اضافه برود و در همان 90دقیقه کار تمام می‌شد.

ساپینتو واقعا زحمت می‌کشد و از او راضی هستیم

وی در مورد اینکه فرصت سوزی‌ها تبدیل به مساله‌ای نگران کننده شده، عنوان کرد: این مساله به خاطر حاشیه‌هایی بود که بعد از باخت به تراکتور در تبریز برای تیم به وجود آمد. بازیکنان مقداری اعتماد به نفس خودشان را از دست داده بودند. درصد دوندگی بازیکنان خیلی بیشتر بود اما نتوانستیم از موقعیت‌هایی که به دست آوردیم استفاده کنیم. استرس و فشار روانی باعث این مساله شد.

مومنی در خصوص اینکه این فرصت سوزی‌ها در نهایت منجر به ایجاد هجمه علیه ساپینتو در فضای مجازی می‌شود، گفت: این اتفاقات و حواشی، مدیریت شده بود. او واقعا زحمت می‌کشد و کار می‌کند. هیات مدیره و مدیرعامل باشگاه از او راضی هستند. این اتفاقات خوب نیست. به جای قدردانی از مربی که زحمت می‌کشد نباید این حواشی را برایش درست کنیم. اگر حمایت باشد حتما با این مربی می‌توانیم اتفاقات خوبی را رقم بزنیم. ان‌شاالله بتوانیم پنجره نقل و انتقالاتی را باز کنیم تا برای نیم فصل دوم با نظر مستقیم ساپینتو و تشخیص او تیم را تقویت و ترمیم کنیم.

امیدوارم 3 امتیاز را از سپاهان پس بگیریم

عضو هیات مدیره استقلال در مورد اینکه گفته می‌شود سرمربی تیم درخواست جذب یک بازیساز خارجی داده، اظهار داشت: من در جریان این موضوع نیستم. صحبتی از نقل و انتقالات در باشگاه نشده است. ما سعی می‌کنیم خواسته‌هایش را برآورده کنیم تا اتفاقات خوبی برای تیم بیفتد و هواداران راضی باشند.

وی در خصوص اینکه نگرانی بابت باز نشدن پنجره زمستانی مهمترین دغدغه هواداران است، گفت: همگی تلاش می‌کنیم که همراه و همقدم با مدیرعامل باشگاه باشیم تا به کمک هم راهکاری را پیدا کنیم که حرف علی فتح الله زاده روی زمین نماند و با تامین منابع مالی ان‌شاالله در روزهای آینده اتفاق مثبتی می‌افتد.

مومنی در مورد بازی این هفته استقلال مقابل سپاهان، اظهار داشت: بازی خیلی سختی پیش رو داریم. در بازی رفت نتیجه را واگذار کردیم ولی نمایش خیلی خوبی داشتیم. 3 امتیاز از دست دادیم، ان‌شاالله بتوانیم این 3 امتیاز را بگیریم و جبران آن بازی که شایسته باخت نبودیم، بشود. در آن بازی شایسته برد بودیم ولی سپاهان با دو ضدحمله توانست نتیجه بگیرد. امیدوارم بچه‌ها بتوانند در این بازی از حیثیت و موقعیت خودشان دفاع کنند و 3 امتیاز را پس بگیرند.

پایان پیام/

ساز ناکوک بانک ملی در جهانی شدن هگمتانه 

در محدوده‌ای که قرار است با عنوان پرونده ثبت جهانی هگمتانه به یونسکو ارسال شود، بناهای بسیاری وجود دارد. اهمیت و جایگاه جهانی شدن هگمتانه از یک سو و موضوعی که حالا به مطالبه‌ای جدی در همدان تبدیل شده از سوی دیگر، باعث شده حساسیت‌هایی در شهر ایجاد شود که اگرچه جای خرسندی دارد اما دقت نظر بیشتر مسئولان را نیز می‌طلبد.

اگرچه هنوز هم قدیمی‌ترین پایتخت مادها جهانی نشده و جایگاه خود را در این حوزه پیدا نکرده اما پرونده‌ای که در مراحل پایانی آماده‌سازی است، به گفته مسئولان نمونه بی‌نظیری از اینگونه پرونده‌هاست و بیش از ۲۰۰ اثر واجد ارزش در محدوده پرونده وجود دارد.

پرونده ثبت جهانی هگمتانه موانع بسیاری دارد و یکی از مهمترین موانع آماده‌سازی جامعه محلی است البته در این مورد انتظار است که لااقل دستگاه‌ها و مسئولان به حساسیت‌های پرونده آگاه باشند و تنها افراد عادی نیاز به آگاهی داشته باشند اما بانک ملی شعبه میدان مرکزی همدان طی سال‌های اخیر به تنهایی ثابت کرده این تصور اشتباه است و مسئولان بیش از مردم به آگاه شدن نیاز دارند.

روزهای گذشته نصب کرکره برقی بر جداره‌های بانک ملی شعبه‌ میدان خبرساز شد و بار دیگر صدای فعالان میراث‌فرهنگی و رسانه‌ها را درآورد. این بانک که قبلاً هم با رنگ‌آمیزی غیرمتعارف بر جداره خبرساز شده بود، دوباره با نصب کرکره برای تأمین امنیت بانک حاشیه‌ساز شد.

بانک ملی شعبه میدان مرکزی که ۵۹ سال از ساخت آن می‌گذرد، خود بنای غیرمتعارفی در میان بناهای تاریخی دور میدان است و این بنای نامتعارف هر از چندگاهی ساز ناکوکی بر خلاف پرونده ثبت جهانی هگمتانه نیز می‌زند و این روزها در صورتی که پرونده تنها تا چند روز دیگر به یونسکو ارسال خواهد شد، با نصب کره کره برقی بر جداره بانک هشداری جدی برای مسئولان ذیربط به صدا درآورده چراکه اگر مسئولان بانک واقعاً به حساسیت پرونده و اعمال خودسرانه خودآگاه نیستند چرا تاکنون این آگاهی در آنها به وجود نیامده و اگر حساسیت پرونده و ثبت جهانی را می‌دانند با چه دیدگاه و هدفی هر چند وقت یکبار اقدامی بر خلاف ضوابط بافت تاریخی انجام می‌دهند.

ساز ناکوک بانک ملی در جهانی شدن هگمتانه 

جدا از این، بانک ملی جزء بناهای ثبت ملی کشور به شمار می‌رود و این بناها نیز قواعد و قوانین خاصی برای مرمت و تعمیر دارند و جالب است که پس از این همه سال مسئولان بانک از حداقل‌های این قضیه آگاه نیستند یا نمی‌خواهند آگاه شوند. به نظر می‌رسد اهمیت این موضوع باید یک بار برای همیشه برای مسئولان این بنای تاریخی روشن شود تا دست از دخل و تصرف‌های مخرب بنا بردارند.

چند ساعتی پس از رسانه‌ای شدن تخلف بانک ملی، مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان همدان خبر داد که نصب کرکره از سوی بانک ملی بر جداره واجد ارزش بانک در حال انجام بود که قرار شده کار متوقف شود.

در این خبر که توسط روابط عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی همدان برای رسانه‌ها ارسال شد، محسن معصوم علیزاده گفته است براساس گزارش مأموران یگان حفاظت مبنی بر نصب کرکره بر جداره بانک ملی، مقرر شد جلسه‌ای با حضور کارشناسان میراث‌فرهنگی و بانک انجام شود تا علت انجام این کار و اهمیت بنای بانک مشخص شود که نتیجه نیز اعلام خواهد شد.

وی ادامه داد که علاوه بر اینکه بنای بانک جزء جداره مرکزی شهر همدان بوده و در ثبت جهانی اثرگذار است، خود بنای بانک نیز در فهرست ملی ثبت است و نباید دخل و تصرفی در این بنا انجام شود.

به گزارش ایسنا، همدان با داشتن سبقه طولانی در تاریخ، همچنان از داشتن یک اثر ثبت جهانی محروم است و با وجود جاذبه‌های فراوان تاریخی و گردشگری مسئولان شهر و استان در سال‌های متمادی هنوز موفق نشده‌اند اثری را در فهرست جهانی ثبت کنند. وزیر میراث فرهنگی در سفر مردادماه خود به همدان اعلام کرد پرونده ثبت جهانی منظر تاریخی، شهری هگمتانه تا همدان تا پاییز سال‌جاری به یونسکو ارسال می‌شود. بعد از آن خبر رسید پرونده تا پایان دی‌ماه به یونسکو می‌رود و حالا تنها چند روز تا پایان دی باقی مانده و باید منتظر باشیم ببینیم پرونده در بازه زمانی وعده داده شده به یونسکو ارسال خواهد شد یا خیر؟

انتهای پیام

اقدام فیفا برای ادب کردن مسی و یارانش بعد از قهرمانی جهان

اقدام فیفا برای ادب کردن مسی و یارانش بعد از قهرمانی جهان

فدراسیون جهانی فوتبال برای تادیب قهرمان جام جهانی دست به کار شد.

اقدام فیفا برای ادب کردن مسی و یارانش بعد از قهرمانی جهان

به گزارش خبرگزاری فارس، نشریه «موندو دپورتیوو» اسپانیا خبر داد فدراسیون جهانی فوتبال(فیفا) اقدامات خود را برای تادیب تیم ملی آرژانتین قهرمان جام جهانی 2022 قطر آغاز کرده است.

تیم ملی آرژانتین در دیدار فینال جام جهانی 2022 قطر مقابل فرانسه به نتیجه تساوی 3 _ 3 رضایت داد و در ضربات پنالتی موفق شد قهرمان جهان شود.

یاران مسی بعد از کسب پیروزی و قهرمانی جام جهانی 2022 دست به اقداماتی جنجالی زدند که باعث نقض قوانین اخلاقی شد.

تیم ملی آرژانتین متهم به نقض دو ماه 11 و 12 قوانین فیفا در زمینه زیرپا گذاشتن بازی جوانمردانه و رفتار غیر ورزشی است.

امیلیانو مارتینز دروازه بان آرژانتین متهم اصلی این پرونده است. دروازه بان آلبی سلسته بعد از کسب بهترین جایزه دروازه‌بان جام جهانی با جایزه حرکتی غیر اخلاقی انجام داد.

همچنین این همبازی مسی در رختکن اقدامی را علیه کیلیان امباپه ستاره فرانسوی انجام داد. رفتارهای بازیکنان آرژانتین بعد از قهرمانی جام جهانی باعث شده تا فیفا برای ادب کردن این تیم وارد عمل شود.

پایان پیام/

ماجرای میراث فرهنگی و فیلم «سووشون» به کجا رسید؟

ماجرای میراث فرهنگی و فیلم «سووشون» به کجا رسید؟

ماجرای میراث فرهنگی و فیلم «سووشون» به کجا رسید؟

هم رسانی

  • فیسبوک
  • لینکداین
  • توئیتر

عمارت تاریخی «نصیرالملک» لوکیشن فیلمبرداری نرگس آبیار

محل جدید فیلمبرداری اثر تازه نرگس آبیار در عمارت تاریخی «نصیرالملک» بار دیگر واکنش و نگرانی های فعالان و دوستداران میراث فرهنگی را برانگیخت.

به گزارش «دنیای سفر»، ساخت فیلم و سریال خانگی «سووشون» به کارگردانی نرگس آبیار، تا کنون در سه مکان تاریخی باغ عفیف آباد، ارگ کریم خان زند و خانه نصیرالملک در شهر شیراز انجام شده است. فیلمبرداری در این لوکیشین ها با توجه به جنبه های خاص تاریخی آنها خود به خود حساسیت ها و واکنش هایی را برانگیخته است؛ چراکه گروه فیلمسازی الزامات خود را دارد حوزه میراث فرهنگی نیز حساسیت ها و پروتکل های خاص خود را. این دو طبعا در جاهایی به انطباق نمی رسند.

این در حالی است که سازمان وقت (وزارت) میراث فرهنگی از سال ۱۳۹۳ ساخت فیلم های سینمایی و سریال را در مکان های تاریخی ممنوع کرده است. هرچند این قانون در چند سال اخیر به طور کامل مانع از حضور گروه های فیلم ساز در اماکن تاریخی نشده است.

حدود یک سال پیش، وقتی ساخت دکور سریال «سووشون» در باغ عفیف آباد شیراز با رجوع به همان قانون با هجمه ای از انتقادها مواجه شد، وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مسؤولیت صدور مجوز ساخت این فیلم در مکان های تاریخی شیراز را نپذیرفت و دربرابر آن، سکوت کرد. آن هم درحالی که کارگردان این اثر پیش از آغاز فیلم برداری دیداری با عزت الله ضرغامی داشت.

او در پاسخ به انتقادها قول داد که بخشی از الحاقات دکور ساخته شده در این باغ تاریخی را بردارد و گفت: «علی رغم نظر گروه تولید که به صرفه نبود این سریال را در شهر شیراز کار کنیم و بهتر بود در تهران کار کنیم، اصرار کردم در شیراز این سریال ساخته شود، به خاطر آن که معماری و اتمسفر شیراز بتواند در سریال نشان داده و ثبت شود. به نظرم، تهران و شهرک های سینمایی برای تهران قدیم ساخته شده و معماری شیراز بسیار متفاوت، عجیب و شگفت انگیز است و سریال سووشون که مالِ شیراز است باید در این شهر با بناهایی متعلق به همان دوره، فیلمبرداری می شد.»

پس از آن که فعالان میراث فرهنگی درخواست توقف ساخت این سریال را در باغ تاریخی عفیف آباد شیراز داشتند در ادامه که «ارگ کریم خانی» در اختیار گروه فیلم ساز قرار گرفت، با حمایت مقامات استانی به ویژه مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی همراه شد؛ به گونه ای که این مقام مسؤول پس از آن که انتشار تصاویری از بسته شدن ارگ کریم خانی به روی مردم و گردشگران به دلیل فیلم برداری سریال سووشون با واکنش هایی همراه شد، گفت: «سریال سووشون اثر تاریخی ملی برای شناساندن فارس به مردم و ماهیت کار تبلیغ و تبیین جایگاه والای فارس در تاریخ کشور در دوران حساس است، بنابراین شرایط مساعدت حداکثری برای تحقق مناسب اهداف تعیین شده در ساخت سریال در فارس ادامه خواهد داشت.»

حاشیه دست از «سووشون» آبیار برنمی دارد

حالا پس از خانه زینت الملک و فروغ الملک، قرعه «سووشون» به نام خانه «نصیرالملک» افتاده است؛ عمارتی که در تاریخ ۳۰ اردیبهشت ماه ۱۳۵۴ خورشیدی با شماره ۱۰۶۸ به ثبت ملی رسیده است و از شاهکارهای هنر و معماری شیراز به شمار می آید. البته این خانه که در اختیار پروژه سووشون و گروه کارگردانی نرگس آبیار قرار گرفته بود، سال هاست بازدید عمومی ندارد. طبیعتا این بیم را برای برخی پدید آورده است که در جریان ساخت پروژه فیلمسازی، به این بنای تاریخی آسیب هایی وارد شود.

سیاوش آریا پژوهشگر و فعال میراث فرهنگی در این باره می گوید: در گام نخست و برپایه قوانین میراث فرهنگی کشور که آشکارا به آن اشاره شده است، فیلمبرداری و عکاسی حرفه ای در مکان های تاریخی و فرهنگی "ممنوع است. " این قانون در سال ۱۳۹۳ خورشیدی ابلاغ شده است و لغو آن نیز راه کارهایی دارد و هیچ فردی نمی تواند و نباید این قانون را زیر پا بگذارد.

اجاره اماکن تاریخی از «معمای شاه» تا «خاتون» اکیدا ممنوع!

این پژوهشگر میراث فرهنگی ادامه می دهد: این خانه در سال های گذشته از سوی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی (سازمان وقت) مرمت شده است، با این حال این عمارت برای مردم شیراز قابل بازدید نیست، چه برسد برای گردشگران؛ زیرا سال هاست که دفتر پایگاه پژوهشی بافت تاریخی شیراز در آن مستقر شده است. اکنون این پرسش به میان می آید که چگونه خلاف قانون شفاف و روشن می توان عمل کرد؟ اگر رخداد ناگواری در این خانه تاریخی که چشم و چراغ خانه های تاریخی شهرستان شیراز و کشور است، از سوی گروه فیلمبرداری مستقر روی می داد، چه کسی پاسخگو است و کدام نهاد یا ارگان یا وزارتخانه زیر بار آن می رفت؟ و پاسخ آیندگان را چگونه خواهیم داد؟

او درباره ارزش و اهمیت خانه نصیرالملک نیز گفت: این خانه ارزشمند باز مانده از دوران قاجار، در محله گودعربان، در مجاورت خیابان لطفعلی خان زند و در کنار مسجد نصیرالملک جای دارد که بخشی از مجموعه بزرگ جلوخان (فضایی شبیه به میدان)، گرمابه، آب انبار و مسجد بوده که از سوی حاجی میرزا حسنعلی خان نصیرالملک، فرزند سوم حاجی قوام الملک و از فرمانروایان فارس در دوره قاجار، ساخته شده و هم اینک جلوخان و گرمابه آن از میان رفته است.

این فعال میراث فرهنگی افزود: این خانه دارای دو حیاط شمالی و جنوبی است که یک محور اصلی طولی دارد که در راستای آن، اندرونی و اتاق بزرگ اُرسی آن و بیرونی و اتاق اُرسی بیرونی قرار گرفته است. از این مجموعه، تنها اندرونی خانه و اتاق اُرسی چلیپاشکل آن برجای مانده و بیرونی تبدیل به پاسگاه نیروی انتظامی شده بود که هم اینک متروک شده است. ورودی خانه در آغاز در یک جلوخان جای داشته که با ساخت خیابان، جلوخان، هشتی و بخشی از پله ارتباطی به اتاق های جانبی اندرونی نیز ویران شده است.

به گفته او، آنچه هم اینک از خانه نصیرالملک به جای مانده است دربرگیرنده تالار اصلی (تالار آینه)، بخشی از حیاط اندرونی، بیرونی و زیر زمین است. پس از گذر از یک راهرو کوچک با تزیینات گچبری به رنگ سبز یشمی اتاق کوچکی قرار دارد که به تالار آینه می رسد. تزیینات گچ و آینه بیشترین تزیینات خانه نصیرالملک را تشکیل می دهند. اتاق های اشکوب دوم دارای دو ردیف تاقچه با تزیینات گچ و آینه است. تالار و اتاق ها در برگیرنده تاقچه ها، رفت ها با تزیینات گچ و آینه با نقش های ترکیبی ایرانی و اروپایی است. سقف در دو اشکوبه به گونه تخت کوبی دارای نقاشی هایی به شیوه و سبک اروپایی است. در نقاشی ها، نگاره های خانه ها، کلیساها و چهره های اروپایی دیده می شوند. در امتداد جنوبی راهرو شرقی کنار تالار اصلی گاوچاهی جای دارد که هنوز بخش هایی از حوض و راه جلو چاه برجای مانده است.

1